University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liikunta terveyden edistäjänä lukion terveystiedon oppikirjoissa

Thumbnail
View/Open
599.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lindlöf, Henrikki
Date
2015
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
Fyysisellä aktiivisuudella on myönteisiä vaikutuksia fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Siten liikunnan harrastaminen on terveyttä merkittävästi edistävä elämäntapa. Nuorten kunto on heikentynyt ja elintapoihin liittyvien sairauksien määrä kasvanut. Tutkimukset osoittavat, että lapsena ja nuorena fyysisesti aktiivisesti elänyt ihminen on todennäköisesti aikuisenakin aktiivinen. Näiden seikkojen perusteella on tärkeää, että nuorten liikuntaan liittyvää terveysosaamista kehitetään peruskoulun jälkeenkin toisen asteen koulutuksessa. Tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella liikuntaan liittyvän terveysosaaminen kehittämistä lukion terveystiedossa. Tutkimusaineisto koostui kuuden oppikirjasarjan pakollisen Terveyden perusteet TE1 -kurssin ja syventävän Nuoret, terveys ja arkielämä TE2 - kurssin oppikirjoista. Niiden sisältöä vertailtiin terveystiedon ja liikunnan opetukselle valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin tavoitteisiin. Tutkimuksen lähtökohtana toimi liikunta–kunto-terveys-viitekehys (Bouchard & Shephard 1994). Sen mukaan liikunnan, kunnon ja terveyden välillä vallitsee vuorovaikutteisia yhteyksiä, ja niitä säätelevät perimä, elintavat ja yksilölliset ominaisuudet sekä sosiaaliset tekijät ja ympäristötekijät. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa oppikirjat analysoitiin sisällönanalyysin menetelmillä. Analyysi oli teoriasidonnaista edeten aluksi aineistolähtöisesti ja muuttuen lopussa teorialähtöiseksi. Tutkimustulosten mukaan oppikirjojen liikuntaan liittyvät sisällöt ovat pitkälti samanlaisia. Kaikissa kirjasarjoissa käsitellään liikunnan vaikutuksia terveyteen. Kirjoissa painottuu liikunnan vaikutukset fyysiseen terveyteen psyykkisen ja sosiaalisen terveyden käsittelyn kustannuksella. Liikunnan vaikutuksia aivotoimintaan käsitellään kolmessa kirjasarjassa kuudesta. Kirjoissa käsitellään kuntoa pääsääntöisesti yksityiskohtaisesti urheiluvalmennuksen näkökulmasta. Liikuntaohjelma laaditaan suurimmassa osassa kirjasarjoista, mutta vain osassa sen lähtökohtana ovat oppilaan arki ja omat tarpeet. Nuoren kokemusmaailman vähäinen hyödyntäminen leimaa kirjojen sisältöä. Sisältöjen jaotteluissa pakollisen kurssin kirjan ja syventävän kurssin kirjan välillä on eroja kirjasarjojen välillä. Siksi oppilaat eri kouluissa ovat eriarvoisessa asemassa opetuksen suhteen, eikä kaikilla ole sama tieto- ja taitopohja pakollisen kurssin jälkeen. ...
 
Physical activity has several positive effects to health. Therefore playing sports is part of the way of life that improves health. Finnish children are having poorer condition and the amount of lifestyle-based diseases is growing. The research results indicate that a person who was living physically actively as a child and young is likely to live physically actively as an adult too. Because of these facts, teaching the knowledge and skills in sports is important even after basic education in both general upper secondary school and vocational upper secondary school. The purpose of this study was to review the teaching of sports related health literacy in the health education in general upper secondary school. The material of the research consisted of text books in the compulsory course Foundation of health TE1 and specialisation course Young people, health and everyday life TE2 from six different series of books. The content of those books was compared to goals written in the National Core Curriculum in health education and physical education. The starting point for the study was sports-conditionhealth- framework (Bouchard & Shephard 1994). According to it there are interactive connections between sports, condition and health and they are regulated by heredity, lifestyle and individual characteristics as well as social factors and environmental factors. Methodologically, the research can be defined as a qualitative study where the study books were analysed with methods to analyse the content. The analysing process was theory bonded. In the beginning the material drove the analysing process and then theory drove in the end. According the results there are no significant differences between the study books. The effects exercise has on health are presented in every series of books. The focus is on physical health at mental health’s and social health’s expense. The effects exercise has on brain activity are presented in three series of six. The physical condition is mainly approached from coaching point of view and described very detailed. The exercise programme is planned in almost every series but young people’s everyday life and needs are taking into account in only few series. The lack of exploiting the young people’s experiences is characterizing text books. There are differences between series when it comes to dividing content between books in compulsory and specialisation course. Therefore the students in different schools are unequal position: they all do not have the same knowledge when they have studied the compulsory course. ...
 
Keywords
Sports health health literacy liikunta fyysinen kunto terveys terveyden edistäminen terveysosaaminen lukio oppikirjat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512224126

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Meeting the 24-h movement guidelines and health-related outcomes among youth with autism spectrum disorder : a seven-country observational study 

    Li, Chunxiao; Haegele, Justin A.; Sun, Fenghua; Alves, Maria Luiza Tanure; Ang, Stefanie Hwee Chee; Lee, Jihyun; Ng, Kwok; dos Santos Alves, Isabella; Healy, Sean; Huang, Wendy Yajun; Rintala, Pauli; Tan, Jernice Sing Yee; Wu, Yandan; Yang, Hannah; Kärnä, Eija; Maeng, Hyokju; Schliemann, André Lisandro; Ding, Ding (Springer Science and Business Media LLC, 2022)
    Background Meeting daily guidelines for physical activity, screen time, and sleep duration is associated with a host of health indicators for youth. In this cross-sectional observational study, we investigated the associations ...
  • Health literacy supports active aging 

    Eronen, Johanna; Paakkari, Leena; Portegijs, Erja; Saajanaho, Milla; Rantanen, Taina (Elsevier, 2021)
    From the individual viewpoint, active aging refers to the ability of older persons, depending on their goals, functional capacity and opportunities, to engage in desired activities. This study investigated the role of ...
  • Translation and Validation of a Brief Health Literacy Instrument for School-Age Children in a Danish Context 

    Bonde, Ane H.; Stjernqvist, Nanna W.; Klinker, Charlotte D.; Maindal, Helle T.; Paakkari, Olli; Elsborg, Peter (SLACK, Inc., 2022)
    Low health literacy (HL) is associated with adverse health behaviors and poor health, and brief, high-quality instruments for measuring HL in children are scarce. The Health Literacy for School-Aged Children (HLSAC) ...
  • Teknologia hyvinvoinnin edistäjänä 

    Kamula, Terhi (2021)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan mitä mahdollisuuksia teknologia antaa ihmisen henkilökohtaisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, ja miten hyvinvointiteknologia vaikuttaa ihmisen motivaatioon, valintoihin sekä ...
  • Addressing health literacy in schools in the WHO European Region 

    Paakkari, Leena; Inchley, Jo; Schulz, Anette; Weber, Martin W.; Okan, Orkan (WHO Regional Office for Europe, 2019)
    Health literacy is a key determinant of health (1). Several studies have reported a positive association between high levels of health literacy and better health outcomes in children (2-4). For example, the WHO collaborative ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre