Sehr geehrter Herr Schmidt… : Eine Analyse zu den Textproduktionsaufgaben in der Lehrbuchserie Panorama Deutsch für die gymnasiale Oberstufe
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan saksan kielen lukion B2-oppimäärän opiskeluun suunnatun kirjasarjan (Panorama Deutsch) tehtäväkirjojen tekstintuottamistehtäviä tekstilingvistiikan näkökulmasta. Tässä sekä määrällisessä että laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan tuotettavien tekstilajien lukumäärien lisäksi tekstilajien tyypillisiä ominaisuuksia sekä sitä, heijastuvatko valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet tehtävätyypeissä.
Metodina tutkimuksessa on teoriaohjaava sisällönanalyysi ja taustalla vaikuttavana käsitteistönä on Brinkerin, Cölfenin ja Pappertin (2014) tekstifunktiojaottelu. Jaottelu ohjaa tehtävänannoissa tuotettavien tekstien kategorisointia, mutta tutkimuksessa edetään ensisijaisesti tekstilähtöisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että informatiivinen funktio esiintyy tehtävänannoissa useammin kuin kontaktifunktio. Sen lisäksi tekstistä löytyi yksi jaottelun ulkopuolelle jäävä tekstilaji, jonka tekstifunktio jää analyysissä käytetyn jaottelun ulkopuolelle. Informatiivisten tekstilajien keskeiseksi ominaisuudeksi paljastui aiheen mainitseminen, kontaktiteksteille puolestaan tyypillisempää on tekstin vastaanottajan mainitseminen. Valtakunnallisen opetussuunnitelman vaikutus tehtäviin oli selkeästi havaittavissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Unterschiede hinsichtlich der Grammatikvermittlung im finnischen Deutschunterricht Anfang der 1980er Jahre und heute: Ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Paananen, Eetu (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin noin kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneita muutoksia kieliopin esityksessä ja määrässä suomalaisessa saksanopetuksessa kahden saksan ... -
Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Paananen, Eetu (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla saksan kielen konjunktiivi II:n ja sen korvaavan muodon esitystä kahdessa suomalaisessa lukion oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, onko ... -
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
Käppi, Aini (2018)Tämä maisterintutkielma käsittelee lukiolaisten käyttämiä oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä oppimisstrategioita oppijat käyttävät saksan ja englannin opiskelussa, ...