University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Unterschiede hinsichtlich der Grammatikvermittlung im finnischen Deutschunterricht Anfang der 1980er Jahre und heute: Ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe

Thumbnail
View/Open
282.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Paananen, Eetu
Date
2019
Discipline
Saksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin noin kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneita muutoksia kieliopin esityksessä ja määrässä suomalaisessa saksanopetuksessa kahden saksan kielen B2-oppimäärän oppikirjasarjan avulla. Tutkimuksessa käytetyt oppikirjasarjat ovat Komm mit! ja Magazin.de, joista ensimmäinen on julkaistu 1980-luvun alussa, ja toinen on kirjoitettu uusimman vuodelta 2015 olevan lukion opetussuunnitelman mukaan. Tarkastelun kohteena ovat mm. kielioppiterminologia, -tehtävät ja kielioppirakenteet kappaleiden teksteissä. Tutkielman teoriaosassa esitellään suomalaista vieraiden kielten opetusta etenkin saksan kielen näkökulmasta, sekä kieliopin asemaa vieraan kielen opetuksessa. Tarkastelun kohteena ovat myös oppikirjat sekä opetussuunnitelmat osana opetusta, ja etenkin tämän tutkimuksen kannalta olennaiset opetussuunnitelmat, ja niiden väliset erot. Tutkimuksessa selvisi, että kieliopin määrä oppikirjoissa oli vähentynyt kaikilla tutkituilla alueilla, ja etenkin kommunikatiivisten taitojen harjoittamiselle oli annettu enemmän tilaa. Uudemman oppikirjasarjan kieliopin esitys oli osittain niin suppeaa, että kyseisen sarjan ohjeita seuraamalla syntyy vaara kieliopillisesti virheellisen sisällön tuottamiseen. Myös kielioppiterminologiassa oli havaittavissa huojuntaa. ...
Keywords
oppikirjat kielioppi saksan kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152611

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3986]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe 

    Ahonen, Inka-Milla (2017)
    Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ...
  • Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe 

    Huupponen, Eeva (2021)
    Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska ...
  • Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern 

    Kääriäinen, Emmi (2017)
    Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ...
  • Zum Stellenwert der kommunikativ-interkulturellen Kompetenz in Übungen zur mündlichen Sprachproduktion in Deutsch als Fremdsprache : Vergleich der finnischen Lehrbuchserie Super 8 und der englischen Lehrbuchserie Echo Express 1 

    Ojala, Saila (2006)
  • Mit Augen, Ohren, Händen und Füßen lesen lernen : Vergleich eines finnischen und eines deutschen Leselernbuches in Bezug auf die benutzten Leselernverfahren und die Berücksichtigung der verschiedenen Lerntypen 

    Laaksonen, Jutta (2012)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre