Unterschiede hinsichtlich der Grammatikvermittlung im finnischen Deutschunterricht Anfang der 1980er Jahre und heute: Ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin noin kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneita muutoksia kieliopin esityksessä ja määrässä suomalaisessa saksanopetuksessa kahden saksan kielen B2-oppimäärän oppikirjasarjan avulla. Tutkimuksessa käytetyt oppikirjasarjat ovat Komm mit! ja Magazin.de, joista ensimmäinen on julkaistu 1980-luvun alussa, ja toinen on kirjoitettu uusimman vuodelta 2015 olevan lukion opetussuunnitelman mukaan. Tarkastelun kohteena ovat mm. kielioppiterminologia, -tehtävät ja kielioppirakenteet kappaleiden teksteissä.
Tutkielman teoriaosassa esitellään suomalaista vieraiden kielten opetusta etenkin saksan kielen näkökulmasta, sekä kieliopin asemaa vieraan kielen opetuksessa. Tarkastelun kohteena ovat myös oppikirjat sekä opetussuunnitelmat osana opetusta, ja etenkin tämän tutkimuksen kannalta olennaiset opetussuunnitelmat, ja niiden väliset erot.
Tutkimuksessa selvisi, että kieliopin määrä oppikirjoissa oli vähentynyt kaikilla tutkituilla alueilla, ja etenkin kommunikatiivisten taitojen harjoittamiselle oli annettu enemmän tilaa. Uudemman oppikirjasarjan kieliopin esitys oli osittain niin suppeaa, että kyseisen sarjan ohjeita seuraamalla syntyy vaara kieliopillisesti virheellisen sisällön tuottamiseen. Myös kielioppiterminologiassa oli havaittavissa huojuntaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe
Paananen, Eetu (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla saksan kielen konjunktiivi II:n ja sen korvaavan muodon esitystä kahdessa suomalaisessa lukion oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, onko ... -
Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe
Ahonen, Inka-Milla (2017)Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ... -
Lehrbuchserien im Vergleich : Mündliche Übungen in einer deutschsprachigen und einer schwedischsprachigen Lehrbuchserie auf dem Niveau A2
Leskinen, Meeri (2015)Tämä työn tarkoituksena oli selvittää, miten Eurooppalaisen viitekehyksen sekä käytössä olevan opetussuunnitelman asettamat suullisen kielitaidon tavoitteet ja vaatimukset täyttyvät kahdessa vieraankielen A2-oppimäärän ... -
Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern
Kääriäinen, Emmi (2017)Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.