Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kansainvälisen autoalan organisaation yhden Suomen
yksikön työhyvinvoinnin tilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhyvinvoinnin
käsitteiden sekä siihen liittyvien tekijöiden, kuten esimiestyö ja tiedonkulku kautta, miten
työhyvinvointi on kohdeorganisaatiossa otettu huomioon. Tutkimusaineisto kerättiin
marras- joulukuussa 2015 haastattelemalla kohdeorganisaation työntekijöitä. Haastateltavat
tutkimukseen valittiin käyttämällä harkitsevaa otantaa. Aineiston analyysimenetelmänä
käytettiin sisällönanalyysiä, koska se sopii tämänkaltaisen aineiston analysointiin.
Sisällönanalyysi on tekstianalyysia, jossa tarkastellaan jo valmiiksi tekstimuotoisia
dokumentteja, kuten kirjoja tai haastatteluita. Sisällönanalyysin avulla pyritään
saamaan tutkittavasta ilmiöstä tiivistetty kuvaus, joka kytkee tulokset ilmiön laajempaan
kontekstiin ja aihetta koskeviin muihin tutkimustuloksiin (Tuomi & Sarajärvi 2002, 105).
Kun tarkasteltiin työhyvinvointia kokonaisuutena eli sen positiivista (työ imu, työtyytyväisyys)
ja negatiivista puolta (työuupumus, työstressi) sekä työhyvinvointiin liittyviä
muita tekijöitä yhdessä, todettiin, että tekijät kuten työn sisältö, työturvallisuus ja työntekijöiden
terveys ja fyysinen kunto olivat kunnossa, mutta sen sijaan aikapaineiden
huomioinnissa, esimiestyössä ja tiedonkulussa on vielä paljon parannettavaa. Kohdeorganisaatiossa
onkin otettava nämä parannettavat asiat suurennuslasin alle ja pyrittävä
korjaamaan tilanne kiinnittämällä huomiota työjärjestykseen ja aikataulutukseen, esimiesten
vuorovaikutukseen alaisten kanssa sekä tiedonkulun parantamiseen monipuolistamalla
tiedon jakamisen keinoja esimerkiksi ilmoitustauluilla, viikoittaisilla tai päivittäisillä
”tietoiskuilla” ja keskustelemalla avoimemmin asioista. Tutkimus koski vain yhtä
kansainvälisen autoalan organisaation Suomen yksikköä, joten tulosten perusteella ei
voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä koko organisaation työhyvinvoinnin
tilasta. Tutkimus antaa kuitenkin melko kattavan kuvan tarkastelun alla olleen yksikön
hyvinvoinnin tilasta eli mitkä asiat oli otettu huomioon ja mitä pitäisi parantaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Luokanopettajan työhyvinvointi ja sen yhteys oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokalla
Tapanainen, Kaisa; Takala, Julia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajan työhyvinvointia selvittämällä stressinhallintakeinojen sekä työtyytyväisyyden ja työstressin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ... -
Työn tuunaamisen profiilit sote-alan organisaatiossa : yhteydet työn merkityksellisyyteen ja työhyvinvointiin
Luhtinen, Vilma; Immonen, Anu (2020)Työn tuunaaminen (engl. job crafting) on oma-aloitteista oman työnkuvan muokkaamista. Tutkimuksessamme selvitimme, millaisia työn tuunaamisen profiileja suuresta sote-alan organisaatiosta voidaan tunnistaa, ja miten eri ... -
Työhyvinvointi alan vaihtoon vaikuttavana tekijänä äidinkielen opettajan työssä
Nyrhinen, Mirella (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, että minkälaisia työhyvinvointiin liittyviä tekijöitä on äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien työssä, ja ovatko nämä tekijät yhteydessä alan vaihtoon. Pula opettajista ... -
Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä
Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ...