dc.contributor.advisor | Sajasalo, Pasi | |
dc.contributor.author | Oksanen, Teija | |
dc.date.accessioned | 2016-04-13T04:44:50Z | |
dc.date.available | 2016-04-13T04:44:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1525619 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49309 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kansainvälisen autoalan organisaation yhden Suomen
yksikön työhyvinvoinnin tilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhyvinvoinnin
käsitteiden sekä siihen liittyvien tekijöiden, kuten esimiestyö ja tiedonkulku kautta, miten
työhyvinvointi on kohdeorganisaatiossa otettu huomioon. Tutkimusaineisto kerättiin
marras- joulukuussa 2015 haastattelemalla kohdeorganisaation työntekijöitä. Haastateltavat
tutkimukseen valittiin käyttämällä harkitsevaa otantaa. Aineiston analyysimenetelmänä
käytettiin sisällönanalyysiä, koska se sopii tämänkaltaisen aineiston analysointiin.
Sisällönanalyysi on tekstianalyysia, jossa tarkastellaan jo valmiiksi tekstimuotoisia
dokumentteja, kuten kirjoja tai haastatteluita. Sisällönanalyysin avulla pyritään
saamaan tutkittavasta ilmiöstä tiivistetty kuvaus, joka kytkee tulokset ilmiön laajempaan
kontekstiin ja aihetta koskeviin muihin tutkimustuloksiin (Tuomi & Sarajärvi 2002, 105).
Kun tarkasteltiin työhyvinvointia kokonaisuutena eli sen positiivista (työ imu, työtyytyväisyys)
ja negatiivista puolta (työuupumus, työstressi) sekä työhyvinvointiin liittyviä
muita tekijöitä yhdessä, todettiin, että tekijät kuten työn sisältö, työturvallisuus ja työntekijöiden
terveys ja fyysinen kunto olivat kunnossa, mutta sen sijaan aikapaineiden
huomioinnissa, esimiestyössä ja tiedonkulussa on vielä paljon parannettavaa. Kohdeorganisaatiossa
onkin otettava nämä parannettavat asiat suurennuslasin alle ja pyrittävä
korjaamaan tilanne kiinnittämällä huomiota työjärjestykseen ja aikataulutukseen, esimiesten
vuorovaikutukseen alaisten kanssa sekä tiedonkulun parantamiseen monipuolistamalla
tiedon jakamisen keinoja esimerkiksi ilmoitustauluilla, viikoittaisilla tai päivittäisillä
”tietoiskuilla” ja keskustelemalla avoimemmin asioista. Tutkimus koski vain yhtä
kansainvälisen autoalan organisaation Suomen yksikköä, joten tulosten perusteella ei
voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä koko organisaation työhyvinvoinnin
tilasta. Tutkimus antaa kuitenkin melko kattavan kuvan tarkastelun alla olleen yksikön
hyvinvoinnin tilasta eli mitkä asiat oli otettu huomioon ja mitä pitäisi parantaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (71 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.subject.other | työhyvinvointi | |
dc.subject.other | työn imu | |
dc.subject.other | työtyytyväisyys | |
dc.subject.other | työuupumus | |
dc.subject.other | työstressi | |
dc.subject.other | esimiestyö | |
dc.title | Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604132180 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Johtaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Management and Leadership | en |
dc.date.updated | 2016-04-13T04:44:50Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20424 | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työn imu | |
dc.subject.yso | työtyytyväisyys | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | esimiestyö | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | työturvallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |