"[English] is a part of who I am" : investigating English majors' linguistic identities
Vaikka monikielisyys ei olekaan uusi ilmiö, on siitä esimerkiksi kehittyvän teknologian ja kansainvälisen liikkuvuuden kautta tullut yhä näkyvämpi osa nykypäivän maailmaa. Englannin leviäminen ympäri maailmaa on yksi osa tätä kehitystä, ja esimerkiksi Suomessa englanti on erityisen tärkeässä osassa kansainvälisen kommunikoinnin kielenä.
Erityisen tärkeä monikielisyyden ja englannin rooli on suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden elämässä, jotka opiskelevat pääaineenaan englantia. Monikielisyyden vaikutuksista puhuttaessa on tärkeää ottaa huomioon myös identiteetti, koska nykypäivän kielitieteellisessä tutkimuksessa katsotaan kielen ja identiteetin suhteen olevan erittäin vankka. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin siis selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä englannin pääaineopiskelijat Jyväskylän yliopistossa ovat muodostaneet, keskittymällä erityisesti monikielisyyden rooliin näissä identiteeteissä.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi haastattelu, joita pidettiinkin kolme kappaletta. Haastateltavat olivat kaikki nykyisiä Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoita. Tulokseni osoittivat, että vaikka opiskelijat luonnehtivat itseään erittäin taitaviksi englannin puhujiksi ja kokivat omien sanojensa mukaan olevansa monikielisiä, he eivät halunneet kutsua itseään monikielisiksi, koska eivät kokeneet taitojensa olevan syntyperäisten englannin puhujien tasolla. Monikielisyyteen koettiin siis vieläkin tarvittavan syntyperäinen kahden tai useamman kielen taito.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5368]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
The Development of Childhood Multilingualism in Languages of Different Modalities
Kanto, Laura (Cambridge University Press, 2022)Multilingualism is not only limited to people or communities using multiple spoken languages, and complex linguistic diversity of signing communities is often seen among signers. This chapter focuses on the special type ... -
Conclusion: Lessons Learnt With and Through Visual Narratives of Lived Multilingualism, and a Research Agenda
Melo-Pfeifer, Silvia; Kalaja, Paula (Multilingual Matters, 2019) -
Multilingual Pedagogies for Anticolonial TESOL? An Analysis of Pre-service Teachers’ Voices from Finland
Ennser-Kananen, Johanna; Iikkanen, Päivi; Skinnari, Kristiina (Springer, 2023)In this chapter, we bring together critical perspectives on the position of English in Finnish society and in the world with data and experiences from a Finnish teacher education context. We show how pre-service English ...