The Development of Childhood Multilingualism in Languages of Different Modalities
Kanto, L. (2022). The Development of Childhood Multilingualism in Languages of Different Modalities. In A. Stavans, & U. Jessner (Eds.), The Cambridge Handbook of Childhood Multilingualism (pp. 38-57). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108669771.004
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Cambridge University Press
Multilingualism is not only limited to people or communities using multiple spoken languages, and complex linguistic diversity of signing communities is often seen among signers. This chapter focuses on the special type of multilingualism of children who are acquiring both sign language(s) and spoken language(s) from their linguistic environment, also referred to as bimodal multilingualism. As sign languages and spoken languages are partly produced and received in two different modalities (visual-gestural and vocal-auditory), the multilingualism of these children involves two different modalities. This chapter discusses the bimodal multilingualism of hearing and deaf children who are acquiring both sign and spoken languages. The chapter describes the multifaceted linguistic landscape and environment of bimodal multilingual children, the access of bimodal multilingual children to different languages, and the use of different languages in a variety of social contexts. Additionally, the chapter illustrates the process of bimodal multilingual language acquisition and challenges to maintain the acquired language abilities as heritage language users, as well as the attainments and usage of hybrid linguistic resources.
...
Julkaisija
Cambridge University PressEmojulkaisun ISBN
978-1-108-48401-5Kuuluu julkaisuun
The Cambridge Handbook of Childhood MultilingualismAsiasanat
Julkaisuun liittyvä(t) tutkimusaineisto(t)
Kanto, Laura; Syrjälä, Henna. (2024). Survey datasets of VIKKE assessment tool on children's Finnish Sign Language development. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94272. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404102839Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164649058
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Opetus- ja kulttuuriministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The development of language-mixing through different activities in bilingual first language acquisition
Pesonen, Päivikki (2008) -
Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
Pietarinen, Heta (2021)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja tarkkaillaan ikäluokan sisällä esiintyvää variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden ... -
Use of pointing in parent-child interactions by hearing children of deaf and hearing parents : A follow-up from 1- to 3-years of age
Kanto, Laura; Laakso, Minna; Huttunen, Kerttu (Cambridge University Press (CUP), 2024)Pointing plays a significant role in communication and language development. However, in spoken languages pointing has been viewed as a non-verbal gesture, whereas in sign languages, pointing is regarded to represent a ... -
Little Leon signing and speaking
De Weerdt, Danny (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)Leon is the son of a Belgian deaf father and a Finnish hearing mother. He lives in Finland and is growing up multilingual including both spoken and signed languages. In this article we describe Leon’s multilingualism. -
Maintaining the heritage language : young adults from immigrant backgrounds in Finland
Nevaranta, Maria (2023)Monilla maahanmuuttajataustaisilla nuorilla aikuisilla on vaikeuksia säilyttää perintökieltään, mutta perintökielen ylläpitäminen tarjoaa kannustimia kuten sosiaalista integraatiota, kulttuuriperinnön säilyttämistä ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.