dc.contributor.advisor | Varstala, Väinö | |
dc.contributor.author | Kivinen, Mauno | |
dc.date.accessioned | 2016-03-31T14:54:04Z | |
dc.date.available | 2016-03-31T14:54:04Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1525176 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49227 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on seikkailukasvatuksen aikuisopiskelijoiden ammatillinen kasvu. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusjoukko koostui erään Suomessa järjestetyn seikkailukasvatusohjaajakurssin osallistujista, joilla oli omakohtainen kokemus ohjaajana kehittymisestä. Myös kurssin opettaja osallistui tutkimukseen. Tutkimuksen aineisto koostui viidentoista kurssilaisen pohdiskelevasta kirjoitelmasta sekä opettajan ja viiden kurssilaisen haastattelusta. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja sisällön analyysin avulla pyrittiin kuvaamaan kurssilaisten ohjaustaidossa ja -ajattelussa tapahtuneita muutoksia sekä selvittämään mitkä tekijät näihin muutoksiin vaikuttivat. Tulkinnan osista pyrittiin muodostamaan kokonaiskuva muutokseen johtaneesta prosessista. Syntynyttä tulkintaa seikkailukasvatusohjaajan kehittymisestä syvennettiin teorian avulla.
Tutkimus osoitti, että seikkailukasvatusta opiskelevien ammatillinen kasvu on monitahoinen ja useasta tekijästä riippuva prosessi. Kurssin merkitys ilmeni seikkailukasvatuksellisen menetelmän haltuunottona, ohjaajan pehmeiden taitojen ja kovien taitojen kehittymisenä sekä henkilökohtaisena kasvuprosessina. Kurssilla kehittymistä kuvattiin kokemuksellisen oppimisen teoriaan peilaten. Kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä olivat kurssilaisten lähtökohdat kehittymiselle, kurssilta saadut kokemukset, niiden prosessointi sekä ohjauksien harjoittelu turvallisessa ja rohkaisevassa sosiaalisessa ilmapiirissä. Kurssin käytännönläheinen toteutus tuki henkilökohtaista kasvua tarjoamalla mahdollisuuden löytää omia rajojaan. Pehmeiden ja kovien taitojen, kuten johtamis- ja lajitaitojen kehittymistä tuki käytännön harjoittelu sekä ryhmältä saatu tuki.
Seikkailukasvatusohjaajakoulutuksella näytti olevan potentiaalia edistää kurssilaisten ammatillista kasvua. Sen varmistamiseksi tulisi kurssilaisten olla tietoisia omista tavoitteistaan koulutukselle sekä koulutuksen järjestäjän olla korostamatta liikaa lajitaidon osuutta seikkailukasvatuksessa. | fi |
dc.description.abstract | The objective of the study was to resesarch the professional growth of adults who study adventure education. The study was conducted by qualitative research methods. The study group comprised of the participants of a finnish adventure education leader course who had a personal experience of development as a leader. The teacher of the course also took part of the study. The research material consisted of fifteen contemplative essays from participants and of interwiews of five participants and the teacher. The analysis of the material was carried out as data-based. The aim of interpreting the data was to describe the changes in leadership skills and thoughts about leadership and also to find out the factors influencing these changes. An overall view of the process that led to the change was build from the parts of interpretation. Final interpretation of the growth of adventure educator was deepened with theory.
The study showed that the professional development of adventure educator is a complex process and is dependant of many factors. The signifance of the course came up as getting grip of adventure education, development of soft and hard skills and as personal process of growth. The development during the course was reflected on the theory of experiential learning. Factors influencing the development was starting points of participants' development, experiences from the course, processing these experiences and practicing leadership in safe and encouraging social environment. Practical implementation of the course promoted personal growth by offering chance to find personal limits. Practice and support from the group promoted the development of soft and hard skills, such as leadership- and technical skills.
Adventure education leader course had potential to promote participants professional development. To ensure that, participants should be aware of their own goals for the course and course organizers shouldn't over-emphasize role of technical skills in adventure education. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (85 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | seikkailukasvatus | |
dc.subject.other | kokemuksellinen oppiminen | |
dc.subject.other | ammatillinen kasvu | |
dc.title | Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603311974 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-03-31T14:54:05Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | seikkailukasvatus | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |