Learning from experiences : students' meaningful learning experiences during an outdoor course in Chile
Authors
Date
2016TIIVISTELMÄ
Yliportimo, Teemu (2016) Learning from experiences; students’ meaningful learning experiences during an outdoor course in Chile. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro-gradu -tutkielma, 72 sivua, liitteet 3 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata opiskelijoiden merkityksellisiä kokemuksia yliopiston seikkailu ja luontoliikuntakurssin Chilen Valdíviassa. Tavoitteena oli aiempaa tutkimustietoa hyödyntäen kuvata opiskelijoiden kokemuksia ja oppimista kokemuksellisen oppimisen lähtökohdista. Tutkimukseen osallistui yhteensä 44 opiskelijaa, joista 22 opiskelijan tekstejä käytettiin tässä tutkimuksessa. Kurssi ”Deportes y Actividades en la Naturaleza” oli osa liikuntakasvatuksen opintoja, joita suoritin vaihto-opintojeni aikana syksyllä 2014 Chilessä. Kurssin alussa opiskelijat jakaantuivat 4-5 hengen ryhmiin. Kurssin kirjallisiin tehtäviin kuului ryhmäpäiväkirjan laatiminen ja kirjallinen itsearviointi kurssin jälkeen. Oppilaat kirjasivat ryhmäpäiväkirjoihin henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kurssin alussa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Otin tarkasteluuni viiden ryhmän päiväkirjat, sekä neljän opiskelijan itsearvioinnit. Opiskelijoiden tekstejä tarkastelin heidän itselle asettamiensa oppimistavoitteiden lähtökohdista. Käsinkirjoitettua ryhmäpäiväkirja-aineistoa kertyi 92 sivua sekä 6 sivua itsearviointi-aineistoa. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Opiskelijoiden teksteistä käy ilmi, että opiskelijat kokivat vahvoja elämyksellisiä hetkiä luontokurssin aikana. Ryhmäpäiväkirjoissa ja itsearvioinneissa korostui se, että uudet kokemukset koettiin elämyksellisiksi ja motivoiviksi. Opiskelijat kokivat pääsääntöisesti päässeensä asettamiinsa oppimistavoitteisiinsa. Opiskelijat painottivat, miten teorian välitön siirtäminen käytäntöön koettiin oppimisen kannalta merkitykselliseksi. Opiskelijat kokivat pienryhmän organisoiman retken kurssin ulkopuolisille henkilöille erityisen merkitykselliseksi oppimiskokemukseksi etenkin ammatillisen kasvun kannalta. Aineistossa nousi esille, miten yhteistoiminnallisuus koettiin tärkeäksi osaksi kurssia. Kirjoitusten mukaan koko ryhmän ja etenkin pienryhmän koheesio oli edellytys yhteistoiminnan onnistumiselle. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aiempien tutkimusten tuloksia siten, että seikkailu ja luontoliikunta tarjoavat osallistujille moninaisia oppimiskokemuksia
Avainsanat: seikkailukasvatus, luonto, kokemuksellinen oppiminen, elämyksellisyys
...
ABSTRACT
Yliportimo, Teemu (2016) Learning from experiences; students’ meaningful learning experiences during an outdoor course in Chile. The Faculty of Sport Scienes, University of Jyväskylä, 72 pages, 3 pages of attachments.
The aim of this study was to investigate and describe students’ meaningful experiences during the adventure and outdoor course in Valdivía in Chile. The intentions in this study was to describe students’ experiences from view point of experiential learning Theoretical framework of this study relate to previous studies about experiential learning and adventure education. Students (N44) of the course “Deportes y Actividadesen la Naturaleza participated this study and finally texts of 14 students were analyzed qualitatively in this study. In the beginning of the course the students divided in to groups of 4-5 persons. The course included two written assigments; group diaries and individual self-evaluation after the course. The students wrote personal learning expectations for the course in the beginning of the course.
In this study qualitative research methods were used. I took in to closer examination five groups’ diaries and four self-evaluations from of one group. The students’ learning expectations were the framework for my study analysis. The research data consisted of 92 pages of hand written group diaries and 6 pages of students’ self-evaluations.
The study results indicated that students experienced strong and meaningful experiences during the adventure and outdoor course. In the texts in group diaries and self-evaluations highlighted how new unfamiliar situations were rich in experiences and motivating. In general, the students met their learning expectations. Students emphasized how beneficial and meaningful it was for their learning, when the theory was concretively put in to practice. Students reported that course assignment where they organized an outdoor excursion to persons outside of the course, was meaningful experience especially for their professional growth. Also topics of collaboration and group cohesion emerged from students’ text. According to text of students’ group cohesion increased within all students of the course and especially within smaller groups of 4-5 persons. The results of this study supports the results of previous studies, that outdoor adventure education can provide diverse opportunities for learning and personal development.
Keywords: adventure education, nature, experiential learning, experience
...
Alternative title
Students' meaningful learning experiences during an outdoor course in ChileMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa
Linjama, Leena (2014)Linjama, Leena. 2014. Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopis-to. Liikuntapedagogiikan pro gradu ... -
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
Kivinen, Mauno (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on seikkailukasvatuksen aikuisopiskelijoiden ammatillinen kasvu. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusjoukko koostui erään Suomessa järjestetyn ... -
Meaningful Learning Experiences in the Finnish Teacher Education
Valli, Raine; Valli, Päivi; Lähdesmäki, Sirkku (Asian Online Journals, 2017)During the last few years the change of the school and how the school should change in the first place to meet the challenges of the future have been discussed a great deal. The talk has begun of the crossdisciplinary ...