Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on seikkailukasvatuksen aikuisopiskelijoiden ammatillinen kasvu. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusjoukko koostui erään Suomessa järjestetyn seikkailukasvatusohjaajakurssin osallistujista, joilla oli omakohtainen kokemus ohjaajana kehittymisestä. Myös kurssin opettaja osallistui tutkimukseen. Tutkimuksen aineisto koostui viidentoista kurssilaisen pohdiskelevasta kirjoitelmasta sekä opettajan ja viiden kurssilaisen haastattelusta. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja sisällön analyysin avulla pyrittiin kuvaamaan kurssilaisten ohjaustaidossa ja -ajattelussa tapahtuneita muutoksia sekä selvittämään mitkä tekijät näihin muutoksiin vaikuttivat. Tulkinnan osista pyrittiin muodostamaan kokonaiskuva muutokseen johtaneesta prosessista. Syntynyttä tulkintaa seikkailukasvatusohjaajan kehittymisestä syvennettiin teorian avulla.
Tutkimus osoitti, että seikkailukasvatusta opiskelevien ammatillinen kasvu on monitahoinen ja useasta tekijästä riippuva prosessi. Kurssin merkitys ilmeni seikkailukasvatuksellisen menetelmän haltuunottona, ohjaajan pehmeiden taitojen ja kovien taitojen kehittymisenä sekä henkilökohtaisena kasvuprosessina. Kurssilla kehittymistä kuvattiin kokemuksellisen oppimisen teoriaan peilaten. Kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä olivat kurssilaisten lähtökohdat kehittymiselle, kurssilta saadut kokemukset, niiden prosessointi sekä ohjauksien harjoittelu turvallisessa ja rohkaisevassa sosiaalisessa ilmapiirissä. Kurssin käytännönläheinen toteutus tuki henkilökohtaista kasvua tarjoamalla mahdollisuuden löytää omia rajojaan. Pehmeiden ja kovien taitojen, kuten johtamis- ja lajitaitojen kehittymistä tuki käytännön harjoittelu sekä ryhmältä saatu tuki.
Seikkailukasvatusohjaajakoulutuksella näytti olevan potentiaalia edistää kurssilaisten ammatillista kasvua. Sen varmistamiseksi tulisi kurssilaisten olla tietoisia omista tavoitteistaan koulutukselle sekä koulutuksen järjestäjän olla korostamatta liikaa lajitaidon osuutta seikkailukasvatuksessa.
...
The objective of the study was to resesarch the professional growth of adults who study adventure education. The study was conducted by qualitative research methods. The study group comprised of the participants of a finnish adventure education leader course who had a personal experience of development as a leader. The teacher of the course also took part of the study. The research material consisted of fifteen contemplative essays from participants and of interwiews of five participants and the teacher. The analysis of the material was carried out as data-based. The aim of interpreting the data was to describe the changes in leadership skills and thoughts about leadership and also to find out the factors influencing these changes. An overall view of the process that led to the change was build from the parts of interpretation. Final interpretation of the growth of adventure educator was deepened with theory.
The study showed that the professional development of adventure educator is a complex process and is dependant of many factors. The signifance of the course came up as getting grip of adventure education, development of soft and hard skills and as personal process of growth. The development during the course was reflected on the theory of experiential learning. Factors influencing the development was starting points of participants' development, experiences from the course, processing these experiences and practicing leadership in safe and encouraging social environment. Practical implementation of the course promoted personal growth by offering chance to find personal limits. Practice and support from the group promoted the development of soft and hard skills, such as leadership- and technical skills.
Adventure education leader course had potential to promote participants professional development. To ensure that, participants should be aware of their own goals for the course and course organizers shouldn't over-emphasize role of technical skills in adventure education.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalityön aikuisopiskelijoiden käytännönopetus : Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa
Huhta, Heli (2015)Yhteiskunnan heikko taloudellinen tilanne heijastuu myös korkeakoulumaailmaan. Korkeakoulujen osalta säästöihin pyritään parantamalla korkeakoulujärjestelmän kustannustehokkuutta. Opiskelijoiden tulisi siirtyä yliopistoista ... -
Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa
Linjama, Leena (2014)Linjama, Leena. 2014. Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopis-to. Liikuntapedagogiikan pro gradu ... -
Learning from experiences : students' meaningful learning experiences during an outdoor course in Chile
Yliportimo, Teemu (2016)TIIVISTELMÄ Yliportimo, Teemu (2016) Learning from experiences; students’ meaningful learning experiences during an outdoor course in Chile. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro-gradu ... -
Examining the relationships between teacher self-efficacy, professional learning community, and experiential learning in Japan
Yada, Takumi; Yada, Akie; Choshi, Daisuke; Sakata, Tetsuhito; Wakimoto, Takehiro; Nakada, Masahiro (Routledge, 2023)This study investigated the relationships between professional learning communities (PLCs), teacher self-efficacy, and experiential learning. A conceptual model that connects PLC components, including shared vision, ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ...