Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa

Abstract
Linjama, Leena. 2014. Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopis-to. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 66s. Tutkimuksen tarkoituksena oli tulkita ja analysoida Oslon liikuntakorkeakouluopiskelijoiden vuoristovaellukselta saamia henkilökohtaisesti merkityksellisiä hetkiä heidän itse ottamien valokuvien ja lyhyiden kirjallisten kuvausten avulla. Tämä 7 päivän vuoristovaellus Jotun-heimenin vuoristossa kuului 30 opintopisteen outdoor studies –opinto-kokonaisuuteen, jota pääsin opiskelemaan opiskelijavaihdon aikana syksyllä 2013 Oslossa. Osallistuin itse koko-naisvaltaisesti tälle vaellukselle, jolta keräsin tutkimuksen aineiston. Pyysin vaellukselle läh-teviä opiskelijoita (n=45) ottamaan vaelluksen aikana valokuvan heille merkityksellisestä hetkestä ja kuvailemaan tätä lyhyesti kirjallisesti. Pidin myös henkilökohtaista havaintopäivä-kirjaa koko vaelluksen ajan. Sain valokuvan 17 opiskelijalta, mutta valitsin harkinnanvarai-sesti koeryhmään 7 aineistosta esille noussutta kokemusta. Tämän lisäksi tulkitsin ja ana-lysoin myös oman merkityksellisen hetkeni vaellukselta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia merkittäviä kokemuksia luontoliikunta tuottaa opiskelijoille. Tutkimuksen taustalla oli norjalainen friluftsliv-elämäntapa, jota opiskelimme lukukauden aikana, ja jonka ymmärtäminen loi pohjaa opiskelijoiden kokemusten ymmärtä-miselle. Tutkimus oli laadullinen visuaalinen tutkimus, joka lähestyi aihetta etnografisista lähtökoh-dista. Laadulliselle tutkimukselle ominaisena piirteenä tässä tutkimuksessa pyrin tutkijana ymmärtämään opiskelijoiden kokemuksia syvällisesti ja mahdollisimman autenttisina. Valo-kuvien analysoinnissa käytin ”the interpretive engagement” –menetelmää, jossa valokuvat, valokuvien ottajien kommentit, tutkijan näkemys sekä teoreettinen viitekehys muodostivat kokonaisuuden. Tutkimuksessa selvisi, miten luonnosta saatuihin opiskelijoiden merkityksellisiin kokemuk-siin liittyi muun muassa itsensä voittamisen, itsenäisyyden, ilon, yhteisöllisyyden, rentoutu-misen, esteettisen nautinnon ja onnistumisen tunteita sekä vahvaa yhteyttä ympäröivän luon-non kanssa. Vahvojen tunteiden kokeminen hetkissä oli eräs kaikkia kokemuksia yhdistävä tekijä. Oman vaelluskokemukseni mieleenpainuvuus oli myös juuri voimakkaiden positiivis-ten tunteiden ansiota. Opiskelijoiden kokemukset osoittivat sen, miten elämyspedagogisella ja seikkailukasvatuksellisella toiminnalla voidaan luoda ja mahdollistaa ihmisille merkitykselli-siä hetkiä, joiden antina on elämässä tarvittavia taitoja sekä voimavaroja.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407012191Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share