Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKolu, Jaana
dc.contributor.authorHutka, Pauliina
dc.date.accessioned2016-03-27T13:01:58Z
dc.date.available2016-03-27T13:01:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49202
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien mielipiteitä englannin kielen vaikutuksesta ja asemasta yläkoulun ruotsinopetuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti siihen voiko ruotsinopettajien mielestä englantia hyödyntää myös ruotsin opettamisessa ja jos voi, niin miten. Lisäksi tutkielmassa selvitetään kokevatko ruotsinopettajat englannin resurssina vai uhkana ruotsin kielelle. Tutkielma on toteutettu kyselytutkimuksena keväällä 2015 ja siihen osallistui 30 ruotsinopettajaa. Sähköinen kyselylomake sisälsi yhdeksän kysymystä, jotka olivat sekä avoimia kysymyksiä että monivalintoja. Materiaali on analysoitu pääasiassa kvantitatiivisin menetelmin, sillä tulokset esitetään numeroin. Analysoinnissa on kuitenkin käytetty myös kvalitatiivisia menetelmiä luokittelemalla opettajien vastauksia. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että ruotsinopettajat suhtautuvat myönteisesti englannin kielen vaikutukseen. He kokevat englannin kielen resurssina, jota voidaan hyödyntää monipuolisesti ruotsinopetuksessa esimerkiksi vertailemalla englannin ja ruotsin sanastoa ja kielioppirakenteita toisiinsa. Englannin kielen koetaan kuitenkin vaikuttavan negatiivisesti oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuksen tuloksia ei voi kuitenkaan yleistää, sillä tutkielma keskittyy vain opettajien omiin näkemyksiin englannin kielen vaikutuksesta heidän ruotsin opettamisessaan.fi
dc.format.extent32
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherengelskans inflytande
dc.subject.otherhögstadium
dc.subject.othertransfer
dc.subject.othertranslanguaging
dc.subject.othersvenskundervisning
dc.titleEngelska – resurs eller hot mot svenska språket på finska högstadiet? : lärarnas synpunkter på engelskans roll i svenskundervisning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603271949
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2016-03-27T13:01:58Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot