Engelska – resurs eller hot mot svenska språket på finska högstadiet? : lärarnas synpunkter på engelskans roll i svenskundervisning
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien mielipiteitä englannin kielen vaikutuksesta ja asemasta yläkoulun ruotsinopetuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti siihen voiko ruotsinopettajien mielestä englantia hyödyntää myös ruotsin opettamisessa ja jos voi, niin miten. Lisäksi tutkielmassa selvitetään kokevatko ruotsinopettajat englannin resurssina vai uhkana ruotsin kielelle. Tutkielma on toteutettu kyselytutkimuksena keväällä 2015 ja siihen osallistui 30 ruotsinopettajaa. Sähköinen kyselylomake sisälsi yhdeksän kysymystä, jotka olivat sekä avoimia kysymyksiä että monivalintoja. Materiaali on analysoitu pääasiassa kvantitatiivisin menetelmin, sillä tulokset esitetään numeroin. Analysoinnissa on kuitenkin käytetty myös kvalitatiivisia menetelmiä luokittelemalla opettajien vastauksia. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että ruotsinopettajat suhtautuvat myönteisesti englannin kielen vaikutukseen. He kokevat englannin kielen resurssina, jota voidaan hyödyntää monipuolisesti ruotsinopetuksessa esimerkiksi vertailemalla englannin ja ruotsin sanastoa ja kielioppirakenteita toisiinsa. Englannin kielen koetaan kuitenkin vaikuttavan negatiivisesti oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuksen tuloksia ei voi kuitenkaan yleistää, sillä tutkielma keskittyy vain opettajien omiin näkemyksiin englannin kielen vaikutuksesta heidän ruotsin opettamisessaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lexikal transfer från engelska i högstadieelevers och gymnasisters texter samt svensklärares attityder till engelska i det svenska språket
Penttinen, Heidi (2016)Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, miten englannin kielen vaikutus näkyy yläasteikäisten ja lukioikäisten kirjoittamissa ruotsinkielisissä teksteissä leksikaalisella tasolla. Lisäksi tutki-muksessa tarkasteltiin ... -
Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder
Saarinen, Katja (2013)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin kielen opettajat motivoivat oppilaitaan ruotsin kielen tunneilla yläkoulussa ja minkälaisia taitoja ja tietoja ruotsin kielen opettajilla on motivoimismetodeista ... -
Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv
Halonen, Noomi (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkökulmia ruotsin ja englannin informaaliin oppimiseen. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä käsityksiä opettajilla on informaalista ... -
”Mää aina niinku sekotan kaikki kielet typ ibland engelska svenska och finska” Diskurspartiklar som interaktionell och grammatisk resurs i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors
Kolu, Jaana (Göteborgs universitet, institutionen för svenska språket, 2017) -
Studier i uttalsinlärning i finska, svenska och engelska : litteraturöversikt
Kautonen, Maria; Kuronen, Mikko; Ullakonoja, Riikka (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2016)Denna översiktsartikel presenterar forskningsresultat om S2-uttal i andra- och främmandespråkskontexter hos talare med finska, svenska eller engelska som förstaspråk (S1) när målspråket (S2) är finska, svenska eller ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.