University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder

Thumbnail
View/Open
155.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saarinen, Katja
Date
2013
Discipline
SwedishRuotsin kieli

 
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin kielen opettajat motivoivat oppilaitaan ruotsin kielen tunneilla yläkoulussa ja minkälaisia taitoja ja tietoja ruotsin kielen opettajilla on motivoimismetodeista ja motivoimisesta. Tutkimus keskittyi myös ottamaan selvää miten opettajien käyttämät motivoimiskeinot toimivat opettajien mukaan ja kokevatko he motivoimisen haastavaksi ruotsin kielen kohdalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tarvetta ja halua kehittää motivointitaitojaan. Tutkielma toteutettiin keväällä 2013 kyselytutkimuksena lomakkeen avulla ja siihen osallistui neljä naispuolista haastateltavaa. Haastateltavat tavoitettiin Suomen Ruotsinopettajat ry:n sähköpostilistan kautta. Kyselyn vastaukset analysoitiin pääosin kvalitatiivisesti. Tutkielman tulosten mukaan opettajien kolme yleisintä motivoimismetodia ovat tuntien sisällön vaihtelu rutiinien lisäksi, kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen sekä autenttisen kulttuuritietouden tarjoaminen oppilaille. Opettajien käyttämät motivoimismetodeja pidetään tärkeinä myös alan kirjallisuudessa ja täten on perusteltua todeta, että metodeita voidaan pitää hyvinä keinoina ylläpitää oppilaiden oppimismotivaatiota. Kolme haastateltavaa neljästä olivat sitä mieltä, että voivat vaikuttaa oppilaidensa opiskelumotivaatioon, mutta myönsivät samalla osan oppilaista olevan vaikeasti motivoitavissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että opettajalta vaaditaan taitoa ja tahtoa motivoida oppilaita ruotsin kielen tunneilla, mutta tämä pitää paikkansa myös muiden lyhyen oppimäärän vieraiden kielten tunneilla yläkoulussa. Syyksi vaikeuksiin opettajat mainitsevat murrosiän. Opettajien vastausten perusteella voidaan lisäksi päätellä, että jatko- ja lisäkoulutuksille on tarvetta niin motivoimista kuin muitakin teemoja koskien. ...
Keywords
motivointi ruotsin kieli oppimismotivaatio kielten oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403281421

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet 

    Mutanen, Anniina (2017)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia kieltenopettajilla on koskien yläasteikäisten oppilaiden opiskelumotivaatiota sekä heidän motivoimistaan. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät ...
  • Från slutbedömningskriterier till betyg : lärarnas erfarenheter och utmaningar när det gäller slutbedömning i B1-svenska 

    Sorajoki, Elisa (2020)
    Tutkielmassani selvitän opettajien kokemuksia B1-ruotsin päättöarvioinnista uuden opetussuunnitelman mukaan. Keskityn tutkimaan opettajien näkemyksiä päättöarviointikriteereistä, tavoista arvioida oppilaan osaamista ...
  • Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland 

    Lari, Maiju (2020)
    Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ...
  • Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet 

    Syväsalo, Eerika (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten monikielinen tausta vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen yläkoulussa. Tutkimuksessa ilmiötä selvitettiin resurssien ja haasteiden näkökulmasta haastattelemalla kahta ruotsin ...
  • Engelska – resurs eller hot mot svenska språket på finska högstadiet? : lärarnas synpunkter på engelskans roll i svenskundervisning 

    Hutka, Pauliina (2016)
    Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien mielipiteitä englannin kielen vaikutuksesta ja asemasta yläkoulun ruotsinopetuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti siihen voiko ruotsinopettajien mielestä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre