dc.contributor.advisor | Kolu, Jaana | |
dc.contributor.author | Hutka, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2016-03-27T13:01:58Z | |
dc.date.available | 2016-03-27T13:01:58Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49202 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien mielipiteitä englannin kielen vaikutuksesta ja asemasta yläkoulun ruotsinopetuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti siihen voiko ruotsinopettajien mielestä englantia hyödyntää myös ruotsin opettamisessa ja jos voi, niin miten. Lisäksi tutkielmassa selvitetään kokevatko ruotsinopettajat englannin resurssina vai uhkana ruotsin kielelle. Tutkielma on toteutettu kyselytutkimuksena keväällä 2015 ja siihen osallistui 30 ruotsinopettajaa. Sähköinen kyselylomake sisälsi yhdeksän kysymystä, jotka olivat sekä avoimia kysymyksiä että monivalintoja. Materiaali on analysoitu pääasiassa kvantitatiivisin menetelmin, sillä tulokset esitetään numeroin. Analysoinnissa on kuitenkin käytetty myös kvalitatiivisia menetelmiä luokittelemalla opettajien vastauksia. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että ruotsinopettajat suhtautuvat myönteisesti englannin kielen vaikutukseen. He kokevat englannin kielen resurssina, jota voidaan hyödyntää monipuolisesti ruotsinopetuksessa esimerkiksi vertailemalla englannin ja ruotsin sanastoa ja kielioppirakenteita toisiinsa. Englannin kielen koetaan kuitenkin vaikuttavan negatiivisesti oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuksen tuloksia ei voi kuitenkaan yleistää, sillä tutkielma keskittyy vain opettajien omiin näkemyksiin englannin kielen vaikutuksesta heidän ruotsin opettamisessaan. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | engelskans inflytande | |
dc.subject.other | högstadium | |
dc.subject.other | transfer | |
dc.subject.other | translanguaging | |
dc.subject.other | svenskundervisning | |
dc.title | Engelska – resurs eller hot mot svenska språket på finska högstadiet? : lärarnas synpunkter på engelskans roll i svenskundervisning | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603271949 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-03-27T13:01:58Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |