University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Finnish EFL learners' size and depth of receptive vocabulary knowledge

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lahtikallio, Venla
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Sanasto-osaamisen tärkeys vieraan kielen oppimisessa ja hallitsemisessa on nykyään itsestäänselvää. Sanaston oppimista pidettiin kuitenkin pitkään toissijaisena, kun yleinen näkemys oli, että pelkkä kieliopin osaaminen mahdollistaa sujuvan kielenkäytön. Sanaston oppimiseen, opettamiseen ja tutkimiseen onkin kiinnitetty enemmän huomiota vasta muutaman viimeisen vuosikymmenen aikana. Suomessa on tutkittu monia vieraan kielen oppimisen ja osaamisen osa-alueita ja tarjolla onkin paljon laadullista tietoa esimerkiksi opetusmenetelmistä ja yksilöiden oppimiseen vaikuttavista tekijöistä (ks. esim. Pietilä ja Lintunen (toim.) 2014). Määrällistä tutkimusta vieraan kielen oppimisesta ja erityisesti sanaston osaamisesta on kuitenkin tehty hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli ottaa selvää suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten sekä lukion toisen vuoden opiskelijoiden englannin kielen sanasto-osaamisesta. Tutkimus oli luonteeltaan määrällinen ja sen aineisto koostui yhteensä 130 oppilaan testituloksista, jotka analysoitiin erilaisia tilastollisia menetelmiä käyttäen. Osaamista tutkittiin reseptiivisen sanaston laajuutta ja syvyyttä arvioivien testien avulla, jotka suoritettiin kirjallisesti oppilaiden englannin kielen tunneilla. Sanaston laajuuden mittaamiseen käytettiin X-Lex-testiä, joka arvioi englannin 5000 yleisimmän sanan osaamista, kun taas Word Associates Test (WAT) mittaa sanaston syvyyttä kiinnittämällä huomiota synonyymien ja kollokaatioiden osaamiseen. Oppilaiden keskimääräistä sanaston osaamista arvioitiin ikäryhmittäin ja ikäryhmiä vertailtiin keskenään. Lisäksi tutkittiin sanaston laajuuden ja syvyyden välistä korrelaatiota ja yksittäistapauksina muutamia oppilaita, joiden oppimistausta erosi muista oppilaista. Tutkimuksesta selvisi, että kaksi vuotta vanhemmat oppilaat olivat selvästi nuorempia oppilaita edellä molemmilla sanasto-osaamisen osa-alueilla. Nuorempien oppilaiden sanaston laajuuden kasvu oli kuitenkin ollut suhteessa hieman nopeampaa. Molemmilla ryhmillä oli enemmän tietoa sanojen syntagmaattisista suhteista eli kollokaatioista kuin paradigmaattisista suhteista eli synonyymeista. Tulosten perusteella suomalaisten oppijoiden englannin sanaston laajuus on kasvanut sitten Takalan (1984) tutkimuksen ja on hyvällä tasolla muiden maiden englannin oppijoihin verrattuna. Jatkotutkimukselle on kuitenkin tarvetta, sillä tietoa tarvitaan niin eri ikäluokkien sanasto-osaamisesta kuin sanasto-osaamisen kehittymisestäkin. ...
Keywords
englannin kieli sanastot kielen oppiminen lukio yläkoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603211897

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25002]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices 

    Kekki, Jarkko (2018)
    Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Learning styles versus learning strategies : how Finnish upper secondary schoolers study vocabulary 

    Siltanen, Mona (2017)
    Oppimistyylit ja erilaiset niitä tukevat oppimisstrategiat ovat iso osa onnistunutta oppimista ja niitä on tutkittu paljon. Tämä tutkimus keskittyy suomalaisten lukion toisen vuoden opiskelijoiden oppimistyylien ja heidän ...
  • Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students 

    Kovanen, Mariaana (2014)
    Tämän Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hyödyistä. Lisäksi koin, että tutkielmani toisi lisää tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden ...
  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks 

    Kujala, Jaakko (2016)
    Sanaston oppiminen on keskeisimpiä edellytyksiä vieraan kielen oppimiselle, jonka vuoksi vieraiden kielten oppikirjojen tulisi panostaa erityisesti tapoihin, joilla uutta sanastoa opetetaan oppijoille. Semanttinen klusterointi, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre