Learning styles versus learning strategies : how Finnish upper secondary schoolers study vocabulary
Oppimistyylit ja erilaiset niitä tukevat oppimisstrategiat ovat iso osa onnistunutta oppimista ja niitä on tutkittu paljon. Tämä tutkimus keskittyy suomalaisten lukion toisen vuoden opiskelijoiden oppimistyylien ja heidän käyttämiensä oppimisstrategioiden väliseen korrelaatioon. Tutkimus suoritettiin kaksiosaisella kyselyllä, jossa ensin haluttiin määrittää oppilaiden käyttämät oppimisstrategiat ja heidän ajatuksiaan niiden käytön takana. Toinen osa keskittyi vastaajien oppimistyylien määrittämiseen. Kyselyn tuloksista selvisi, että suurin osa vastaajista oli visuaalisia oppijoita. Toiseksi suurin ryhmä olivat auditiiviset ja kolmanneksi kinesteettiset oppijat. Taktiilisia oppijoita ei kyselyssä noussut esiin yhtään. Neljän päätyylin lisäksi esille nousi muutamia vastaajia, jotka olivat kahden tai useamman tyylin edustajia. Käytetyistä strategioista suurin osa pohjautui visuaalisuuteen. Auditiiviset ja tyylejä sekoittavat strategiat olivat myös suosiossa. Taktiilisten oppijoiden puutteesta huolimatta moni nimetty strategia pohjautui taktiilisiin työtapoihin. Oppimistyyleistä huolimatta käytetyt strategiat olivat pohjimmiltaan samat kaikilla vastaajilla. Tämä johtuunee siitä, että ihmiset usein toistavat heille tuttuja toimintatapoja ja koulussa oppilaita ei erotella eri oppimistyyleihin, vaan kaikille käytetään samoja keinoja. Näistä oppilaat poimivat itselleen parhaiten toimivat käytettäväksi omalla ajallaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
Kovanen, Mariaana (2014)Tämän Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hyödyistä. Lisäksi koin, että tutkielmani toisi lisää tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Vocabulary learning strategies of adult learners of English
Pietiläinen, Virpi (2023)Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.