Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
Tekijät
Päivämäärä
2016Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen miten
opettajan pedagogisissa opinnoissa olevat kokevat uuden ammatillisen peruskoulutuksen
opetussuunnitelman: Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto vaikuttavat liikuntaan
kasvattamiseen ammatillisessa oppilaitoksessa ja opiskelijoiden liikunnallisen elämäntavan
edistämiseen. Miten osallistujat kokivat kouluttajan suunnitteleman liikuntakasvatuksen
soveltuvan pedagogisiin opintoihin sekä miten he voivat hyödyntää toiminnallisuuden
onnistumista omalla alalla? Tutkimuksen kohteena olivat Oulun ammatillisen
opettajakorkeakoulun oppijat. Aineisto kerättiin kesällä 2015 ja se sisältää kahdeksan oppijan
teemahaastattelut.
Tutkimus ilmaisi liikunnan ja terveystiedon tärkeyden opetussuunnitelmissa. Koulussa tulee
opettaa työssä tarvittavia taitoja kuten itsestä huolehtimista liikunnan ja terveystiedon keinoin
sekä lisätä liikuntatunteja, opastaa oikeisiin työasentoihin ja edistää terveyskäyttäytymistä.
Haastatellut opettajat katsoivat, että tulevaisuudessa liikuntatuntien supistus vaikuttaisi koko
yhteiskuntaan. Koulussa järjestettävällä liikunnalla koettiin olevan merkitystä liikunnallisen
elämäntavan edistämiseen, jolloin liikunnan vähentäminen opetussuunnitelmatasolla
huonontaisi yleisesti liikunnallisen elämäntavan edistämistä.
Liikunnan integrointi muihin aineisiin voi edistää yleisesti liikkumista. Kouluttajan pitämän
koulutuksen koettiin tuovan uusia opetusmetodivaihtoehtoja oppitunteihin sekä soveltuvan ja
monipuolistavan teoriapainotteisia opettajan pedagogisia opintoja. Haastatellut opettajat
kokivat, että toiminnallisia liikuntaharjoitteita voi hyödyntää omassa työssä oikein käytettynä
ja hyvin suunniteltuna sellaisenaan. Niiden avulla voidaan välttää opetuksen kaavamaisuutta ja
lisäämään opetuksen mielenkiintoisuutta. Harjoitteiden koettiin herättelevän, pitäen
keskittymistä ja mielenkiintoa yllä oppiaineissa, katkaisevan pitkiä luentopätkiä ja
ryhmäyttävän opiskelijoita. Avoimien oppimisympäristöjen ja erilaisten apuvälineiden käytön
koettiin tuovan mahdollisuuksia oppituntirakenteen uudistamiseen. Lisähuomioina
toiminnallisten harjoitteiden koettiin tuovan opettajalle jaksamista omaan työhön, soveltuvan
opettajan pedagogisiin opintoihin opetettavien aineiden opetusmetodina ja siihen, ettei itse
tarvitse kaikkea keksiä.
...
The purpose of the research was to examine how teachers in their pedagogical studies feel about
the reformed teaching curriculum by using a qualitative research method. Maintaining work
ability, exercising as well as sports and health education affect sports education and introducing
a sporty lifestyle in universities of applied science. How did the participants experience the
sports education planned by the educator suited the pedagogical studies? Could they use the
functional training methods in their own field of profession? The objects of the research were
students in the Oulu University of Applied Sciences Teacher Education. The material was
collected in the summer of 2015 and it contains theme interviews of eight students.
The research showed the importance of sports and health education in the teaching curriculum.
It is important to teach sports and health education skills needed in work at learning institutions
and to increase the amount of sports lessons, to guide into right ergonomics and to promote
healthy behavior. The interviewed teachers expressed concerns that the possible decrease of
sports lessons would affect the whole society. The sports organized at schools are seen to have
significant effect on promoting a sporty lifestyle. Thus decreasing sports in the teaching
curriculum would generally weaken the efforts to advance a sporty lifestyle.
Integrating sports to other areas of study may generally support exercising. The interviewees
felt the training lessons by the educator brought new choices of teaching methods to lessons
and diversified the theory focused pedagogical studies of a teacher. They thought that wellprepared
and rightly used, the functional exercises can be utilized in one's teaching as such, to
avoid teaching to become monotonous and help make lessons more interesting. The exercises
were felt to help revive, increase concentration and stir up interest in different teaching subjects,
helping interrupt too long lectures and to help group development. Open learning environments
and use of different aiding equipment were felt to increase opportunities to renew the lessons
structure. As additional remarks, the functional exercises were estimated to increase teachers'
management of work-wellbeing, to suit the pedagogic studies of different subjects as a teaching
method and to reduce teachers' pressures to invent new methods by themselves.
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoistaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukion liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriöitä sairastavista opiskelijoista
Perttula, Tuomas (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia kokemuksia lukiossa opettavilla liikunnanopettajilla on syömishäiriöön sairastuneista opiskelijoista. Tutkimusten mukaan syömishäiriöiden ilmaantuvuuden huippu on 16–19 ... -
Muutosmatkalla mielekkääseen tulevaisuuteen : ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus
Räsänen-Ala-Aho, Marja-Leena (2016)Ammatillisten oppilaitosten toimintaympäristö on muutoksessa, joka näkyy jokaisen alan organisaation ja yksittäisen opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajan ammatillista identiteettiä ... -
Ammatillisen koulutuksen liikuntakasvatus ammattia tukemassa : tapaustutkimus Porvoon ammattiopistossa 2012
Mäki-Tulokas, Esa (2012)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntatieteiden laitos/liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta Mäki-Tulokas, Esa: Ammatillisen koulutuksen liikuntakasvatus ammattia tukemassa. Tapaustutkimus Porvoon ammattiopistossa 2012 Pro ... -
Opettajan työhyvinvointi : liikunta työhyvinvoinnin edistäjänä opettajan työssä
Taipalus, Laura (2017)Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkitaan opettajien työhyvinvointia ja erityisesti sitä, miten liikunta toimii työhyvinvoinnin edistäjänä opettajan työssä. Koska liikunnalla on aikaisempien tutkimusten valossa osoitettu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.