University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ammatillisen koulutuksen liikuntakasvatus ammattia tukemassa : tapaustutkimus Porvoon ammattiopistossa 2012

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäki-Tulokas, Esa
Date
2012
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntatieteiden laitos/liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta Mäki-Tulokas, Esa: Ammatillisen koulutuksen liikuntakasvatus ammattia tukemassa. Tapaustutkimus Porvoon ammattiopistossa 2012 Pro gradu -tutkielma, 79 s. + liitteet 9 s. Liikuntapedagogiikka 2012 Tutkimus toteutettiin Porvoon ammattiopiston (Amisto) Perämiehentien toimipisteessä tammikuussa 2012. Tutkimukseen osallistui 26 ammatillista opettajaa kymmeneltä eri koulutusohjelmalta sekä toimipisteen kaksi liikunnanopettajaa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitkä ovat eri ammattien fyysiset ominaispiirteet ja tukeeko koulun liikunnan-opetus näiden ominaisuuksien kehittämistä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Porvoon ammattiopiston kanssa, ja tutkimuksen tarkoituksena on kehittää koulun liikunnanope-tusta tulevaisuudessa. Ammatillisten opettajien haastattelut toteutettiin lomakehaastatte-luna, joissa tutkimuksen toteuttaja oli läsnä. Kahta liikunnan opettajaa haastateltiin puo-listrukturoidussa teemahaastattelussa erikseen. Tutkimustuloksissa havaittiin muutamia Porvoon ammattiopiston liikunnanopetuksen kehittämiselle tärkeitä seikkoja. Tulosten mukaan yhtä koulutusohjelmaa lukuun otta-matta jokaisen koulutusohjelman opiskelijoiden fyysiset ominaisuudet heikkenivät kol-mivuotisen koulutuksen aikana. Tutkimuksen perusteella opiskelijoiden kunto ei ollut tulevan ammatin edellyttämällä fyysisellä tasolla opiskelijoiden saapuessa koulutukseen, ja koulutukseen saapuvien opiskelijoiden kunnon katsottiin laskevan vuodesta toiseen. Tutkimus osoitti, että Porvoon ammattiopiston liikunnanopetus ei vastaa alojen haastei-siin, vaan liikuntaa opetetaan samalla tavalla riippumatta opiskelijan ammattialasta. Lähes jokainen ammatillinen opettaja oli sitä mieltä, että pakollisen liikunnan määrää tulisi lisätä, jotta ammateissa vaadittavia fyysisiä ominaisuuksia voitaisiin kehittää alalla vaadittavalle tasolle Saatuihin tutkimustuloksiin perustuen suunnittelin jokaiselle koulutusohjelmalle ehdo-telman siitä, miten liikunnan opetus koulutusohjelmassa tulisi toteuttaa. Pakollisen lii-kunnan tulisi kestää koko ensimmäisen kahden koulutusvuoden ajan, ja sen pitäisi olla pakollista myös täysi-ikäisille opiskelijoille. Tuntien sisällöt pitäisi suunnitella niin, että jokaisen ammattialan haasteisiin vastattaisiin alalle ominaisten fyysisten vaatimusten mukaan. Alalla vaadittavien fyysisten ominaisuuksien kehittämisen lisäksi vastapaino-liikunnan merkitys täytyisi ottaa huomioon ja pitäisi löytää keinoja puuttua tutkimuk-sessa ilmitulleeseen yleisen vireystilan huonontumiseen. ...
Keywords
Porvoon ammattiopisto Tapaustutkimus liikuntakasvatus liikunta opetus työkyky ammatillinen koulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209182423

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21347]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre