Ammatillisen koulutuksen liikuntakasvatus ammattia tukemassa : tapaustutkimus Porvoon ammattiopistossa 2012
Tekijät
Päivämäärä
2012JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO
Liikuntatieteiden laitos/liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta
Mäki-Tulokas, Esa: Ammatillisen koulutuksen liikuntakasvatus ammattia tukemassa.
Tapaustutkimus Porvoon ammattiopistossa 2012
Pro gradu -tutkielma, 79 s. + liitteet 9 s.
Liikuntapedagogiikka 2012
Tutkimus toteutettiin Porvoon ammattiopiston (Amisto) Perämiehentien toimipisteessä tammikuussa 2012. Tutkimukseen osallistui 26 ammatillista opettajaa kymmeneltä eri koulutusohjelmalta sekä toimipisteen kaksi liikunnanopettajaa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitkä ovat eri ammattien fyysiset ominaispiirteet ja tukeeko koulun liikunnan-opetus näiden ominaisuuksien kehittämistä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Porvoon ammattiopiston kanssa, ja tutkimuksen tarkoituksena on kehittää koulun liikunnanope-tusta tulevaisuudessa. Ammatillisten opettajien haastattelut toteutettiin lomakehaastatte-luna, joissa tutkimuksen toteuttaja oli läsnä. Kahta liikunnan opettajaa haastateltiin puo-listrukturoidussa teemahaastattelussa erikseen.
Tutkimustuloksissa havaittiin muutamia Porvoon ammattiopiston liikunnanopetuksen kehittämiselle tärkeitä seikkoja. Tulosten mukaan yhtä koulutusohjelmaa lukuun otta-matta jokaisen koulutusohjelman opiskelijoiden fyysiset ominaisuudet heikkenivät kol-mivuotisen koulutuksen aikana. Tutkimuksen perusteella opiskelijoiden kunto ei ollut tulevan ammatin edellyttämällä fyysisellä tasolla opiskelijoiden saapuessa koulutukseen, ja koulutukseen saapuvien opiskelijoiden kunnon katsottiin laskevan vuodesta toiseen. Tutkimus osoitti, että Porvoon ammattiopiston liikunnanopetus ei vastaa alojen haastei-siin, vaan liikuntaa opetetaan samalla tavalla riippumatta opiskelijan ammattialasta. Lähes jokainen ammatillinen opettaja oli sitä mieltä, että pakollisen liikunnan määrää tulisi lisätä, jotta ammateissa vaadittavia fyysisiä ominaisuuksia voitaisiin kehittää alalla vaadittavalle tasolle
Saatuihin tutkimustuloksiin perustuen suunnittelin jokaiselle koulutusohjelmalle ehdo-telman siitä, miten liikunnan opetus koulutusohjelmassa tulisi toteuttaa. Pakollisen lii-kunnan tulisi kestää koko ensimmäisen kahden koulutusvuoden ajan, ja sen pitäisi olla pakollista myös täysi-ikäisille opiskelijoille. Tuntien sisällöt pitäisi suunnitella niin, että jokaisen ammattialan haasteisiin vastattaisiin alalle ominaisten fyysisten vaatimusten mukaan. Alalla vaadittavien fyysisten ominaisuuksien kehittämisen lisäksi vastapaino-liikunnan merkitys täytyisi ottaa huomioon ja pitäisi löytää keinoja puuttua tutkimuk-sessa ilmitulleeseen yleisen vireystilan huonontumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Integroinnin mahdollisuus tukee liikuntasuhteen kehittymistä : kolmikantayhteisön kokemuksia ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisesta
Oras, Mira (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen vuonna 2018 voimaan tulleen reformin jälkeistä aikaa. Reformi vaikutti eniten työelämässä oppimisen määrän kasvuun ja sitä kautta työelämän edustajien ja työpaikkojen ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteiden muutoksesta syksyllä 2015 : "selällään ollaan"
Tahvanainen, Pasi (2016)Tahvanainen, P. 2016 Liikunnanopettajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen tutkinnon pe-rusteiden muutoksesta syksyllä 2015: ”Selällään ollaan”. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopistosto, Liikuntapedagogiikan ... -
Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
Laitinen, Mikko (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti ... -
Liimalitku.blogspot.com : kokemuksia liikuntablogikirjoittamisen vaikutuksesta liikunta-aktiivisuuteen ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen ammatillisen perusopetuksen opiskelijoilla
Ryynänen, Päivi (2017)Päivi Ryynänen (2017). liimalitku.blogspot.com – Kokemuksia liikuntablogikirjoittamisen vai-kutuksesta liikunta-aktiivisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen ammatillisen perusopetuksen opiskelijoilla, Liikuntatieteellinen ... -
"Kadotetut tunnit" : ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia terveystiedon opetuksesta
Lehtonen, Mika (2018)Terveystiedon opetuksella on tärkeä asema terveyden tasa-arvon kehittymisessä sekä yleissivistystä edistävä tehtävä, sillä se tavoittaa lähes kaikki lapset ja nuoret sosiaalisesta taustasta riippumatta. Oppiaineeseen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.