Muutosmatkalla mielekkääseen tulevaisuuteen : ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus
Ammatillisten oppilaitosten toimintaympäristö on muutoksessa, joka näkyy jokaisen alan organisaation ja yksittäisen opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajan ammatillista identiteettiä ja toimijuutta muuttuvassa työssä sekä tunnistaa keinoja, jotka mahdollistavat onnistuneen muutosmatkan ja mielekkään työn tulevaisuudessa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, narratiivisella tulevaisuuden muistelo -menetelmällä haastattelemalla yhdeksän toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen sosiaali- ja terveysalan sekä kiinteistö-ja rakennusalan opettajaa.
Tutkimus osoittaa, että ammatillisen opettajan pedagoginen identiteetti on voimakas, mutta sen sijaan alkuperäinen ammatti on liudentunut taustalle hänen identiteetissään. Opettajan toimijuus näyttäytyy vaikuttamisena työssä ja erilaisten yksilöllisten työtehtävien yhdistelminä. Tämän tutkimuksen mukaan opettajan mielekästä työtä sekä identiteetin ja toimijuuden positiivista muutosta edistäisivät yhteisöllinen ja tiimimäinen työtapa monipuolisen työn-kuvan kanssa. Esimiesten asettamat selkeät tavoitteet, niiden viestintä sekä voimakas tavoitehakuinen, tasapuolinen sekä tasalaatuinen johtaminen nähtiin muutoksessa tarpeellisina.
Tulokset osoittavat, että opettaja asettuu ammatillisessa toimijuudessaan pikemminkin muutoksen kohteeksi kuin aktiiviseksi toteuttajaksi tai muutokseen osallistujaksi. Viestinnän painottaessa niitä asioita, jotka säilyvät arjessa muuttumattomina, olisi opettajan helpompi hyväksyä myös toimintaan liittyvät muutokset. Tuloksia voidaan hyödyntää toisen asteen ammatillisen oppi-laitoksen muutosta tukevassa esimiestyössä ja johtamisessa.
...
Muu nimeke
Ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuusAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa
Kaipainen, Jaana; Rannila, Minerva (2016)TIIVISTELMÄ Kaipainen, Jaana ja Rannila, Minerva. 2016. Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteenlaitos. 107 sivua. Ammatillinen ... -
Vocational teachers' identity construction at the interface of work and education
Vilppola, Jiri; Arvaja, Maarit; Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (Routledge, 2023)This longitudinal study examined the identity trajectories of vocational education and training (VET) teacher trainees during a workplace-oriented teacher training process. It also sought to determine the factors that may ... -
Kansainvälinen vapaaehtoistyö opettajan ammatillisen kasvun välineenä
Tanskanen, Katariina (2020)Tässä tutkimuksessa tutkin opettajien tekemän vapaaehtoisen kehitysyhteistyökokemuksen yhteyttä ammatilliseen kasvuun. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista ammatillista kasvua vapaaehtoisjaksolla tapahtui, ... -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Ammatillinen toimijuus työelämän muutosvirrassa.
Vähäsantanen, Katja (Kansanvalistusseura, 2014)Työorganisaatioilta ja työntekijöiltä edellytetään jatkuvaa kehittymistä nykyajan työelämässä. Jatkuvan uudistamisen tuoksinnassa on oleellista pohtia ja tutkia, miten kehittäminen voi tapahtua kestävällä tavalla tukien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.