Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. Siksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmasluokkalaisten matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen välisiä yhteyksiä. Myös sukupuolten vä- liset erot otettiin huomioon. Tutkimuksessa 144 kolmasluokkalaisen oppilaan normiperustaisella testillä mitattuja matematiikan taitoja sekä itsearvioinneilla arvioituja tehtäväorientaatiota ja minäkäsitystä analysoitiin yksisuuntaisen va- rianssianalyysin, korrelaatiokertoimien, riippumattomien otosten t-testin ja hie- rarkkisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että matematiikan taidoiltaan hyvät oppilaat olivat tehtäväorientoituneempia kuin matematiikan taidoiltaan heikot oppilaat. Vah- va matemaattinen tehtäväorientaatio selitti heikkoa matemaattista minäkäsitys- tä ja toisaalta vahva matemaattinen minäkäsitys heikkoa matemaattista tehtä- väorientaatiota. Kolmasluokkalaisten tyttöjen ja poikien matematiikan taidoissa ja matemaattisessa tehtäväorientaatiossa ei ollut eroja, mutta tytöillä oli vah- vempi matemaattinen minäkäsitys kuin pojilla. Sukupuoli ei ollut yhteydessä matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen välisiin yhteyk- siin.
Tulosten perusteella opettajia voidaan suositella ohjaamaan oppilaitaan tehtäväorientoituneisuuteen, koska vahva tehtäväorientoituneisuus on yhtey- dessä hyviin matematiikan taitoihin. Toisaalta vahva tehtäväorientoituneisuus näyttäisi heikentävän oppilaan matemaattista minäkäsitystä, mikä saattaa selit- tyä sosiaalisella vertailulla. Jatkossa sosiaalisen vertailun välillistä vaikutusta onkin syytä edelleen tutkia myös tämän tutkimuksen kaltaisilla asetelmilla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [21347]