University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet

Icon
344.3Kb

Authors
Koistinen, Sanna
Date
2016
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. Siksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmasluokkalaisten matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen välisiä yhteyksiä. Myös sukupuolten vä- liset erot otettiin huomioon. Tutkimuksessa 144 kolmasluokkalaisen oppilaan normiperustaisella testillä mitattuja matematiikan taitoja sekä itsearvioinneilla arvioituja tehtäväorientaatiota ja minäkäsitystä analysoitiin yksisuuntaisen va- rianssianalyysin, korrelaatiokertoimien, riippumattomien otosten t-testin ja hie- rarkkisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että matematiikan taidoiltaan hyvät oppilaat olivat tehtäväorientoituneempia kuin matematiikan taidoiltaan heikot oppilaat. Vah- va matemaattinen tehtäväorientaatio selitti heikkoa matemaattista minäkäsitys- tä ja toisaalta vahva matemaattinen minäkäsitys heikkoa matemaattista tehtä- väorientaatiota. Kolmasluokkalaisten tyttöjen ja poikien matematiikan taidoissa ja matemaattisessa tehtäväorientaatiossa ei ollut eroja, mutta tytöillä oli vah- vempi matemaattinen minäkäsitys kuin pojilla. Sukupuoli ei ollut yhteydessä matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen välisiin yhteyk- siin. Tulosten perusteella opettajia voidaan suositella ohjaamaan oppilaitaan tehtäväorientoituneisuuteen, koska vahva tehtäväorientoituneisuus on yhtey- dessä hyviin matematiikan taitoihin. Toisaalta vahva tehtäväorientoituneisuus näyttäisi heikentävän oppilaan matemaattista minäkäsitystä, mikä saattaa selit- tyä sosiaalisella vertailulla. Jatkossa sosiaalisen vertailun välillistä vaikutusta onkin syytä edelleen tutkia myös tämän tutkimuksen kaltaisilla asetelmilla. ...
Keywords
kolmasluokkalaiset oppilaat matematiikka matemaattinen tehtäväorientaatio matemaattinen minäkäsitys hierarkkinen regressioanalyysi oppilaat matemaattiset taidot minäkuva
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603071781

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21347]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre