Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. Siksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmasluokkalaisten matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen välisiä yhteyksiä. Myös sukupuolten vä- liset erot otettiin huomioon. Tutkimuksessa 144 kolmasluokkalaisen oppilaan normiperustaisella testillä mitattuja matematiikan taitoja sekä itsearvioinneilla arvioituja tehtäväorientaatiota ja minäkäsitystä analysoitiin yksisuuntaisen va- rianssianalyysin, korrelaatiokertoimien, riippumattomien otosten t-testin ja hie- rarkkisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että matematiikan taidoiltaan hyvät oppilaat olivat tehtäväorientoituneempia kuin matematiikan taidoiltaan heikot oppilaat. Vah- va matemaattinen tehtäväorientaatio selitti heikkoa matemaattista minäkäsitys- tä ja toisaalta vahva matemaattinen minäkäsitys heikkoa matemaattista tehtä- väorientaatiota. Kolmasluokkalaisten tyttöjen ja poikien matematiikan taidoissa ja matemaattisessa tehtäväorientaatiossa ei ollut eroja, mutta tytöillä oli vah- vempi matemaattinen minäkäsitys kuin pojilla. Sukupuoli ei ollut yhteydessä matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen välisiin yhteyk- siin.
Tulosten perusteella opettajia voidaan suositella ohjaamaan oppilaitaan tehtäväorientoituneisuuteen, koska vahva tehtäväorientoituneisuus on yhtey- dessä hyviin matematiikan taitoihin. Toisaalta vahva tehtäväorientoituneisuus näyttäisi heikentävän oppilaan matemaattista minäkäsitystä, mikä saattaa selit- tyä sosiaalisella vertailulla. Jatkossa sosiaalisen vertailun välillistä vaikutusta onkin syytä edelleen tutkia myös tämän tutkimuksen kaltaisilla asetelmilla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23362]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen
Puranen, Suvi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ... -
Kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteydet
Mäkivierikko, Anu (2015)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteyksiä. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaiden kouluun ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
Pilli, Mira (2021)Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman ... -
Motoristen perustaitojen yhteydet matematiikan oppimistuloksiin alakoulun kolmasluokkalaisilla
Mäntylä, Tanja (2021)Fyysinen aktiivisuus ja kestävyyskunto ovat tutkimusten mukaan yhteydessä akateemiseen osaamiseen, mutta motoristen perustaitojen yhteyttä akateemiseen osaamiseen on tutkittu vähemmän. Tutkielmassa selvitettiin ovatko ...