Alkon yhteiskuntavastuu 2000-luvulla
Tämän työn tarkoituksena on selvittää miten Alko Oy harjoittaa yhteiskuntavastuutaan, sekä miten yhtiön yhteiskuntavastuu on kehittynyt 2000-luvulla. Ajallinen tarkastelu kohdistuu vuosille 2000–2013. Työn tutkimuskysymykset kuuluvat: 1) Miksi ja miten Alko kantaa yhteiskuntavastuutaan sekä 2) Kuinka Alkon yhteiskuntavastuu on kehittynyt 2000-luvulla?
Työ on teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä yhtiön vuosikertomuksista. Tutkimuksen viitekehys perustuu John Elkingtonin lanseeraamaan yhteiskuntavastuun kolmijakoon (triple bottom line) yhdistettynä Alkolle osoitettuun alkoholipoliittiseen vastuuseen. Näiden vastuuosa-alueiden lisäksi vuosikertomuksia on analysoitu neljän yhteiskuntavastuuideologian näkökulmista. Ideologisella tarkastelulla pyritään selvittämään kenelle/keille yhtiö kokee olevansa toiminnassaan vastuussa. Vastuuosa-alueita koskeva analyysi on työssä tarkoituksenmukaisesti suuremmassa roolissa kuin ideologinen tarkastelu. Ideologinen tarkastelu ei koske työn jälkimmäistä tutkimuskysymystä.
Analysoituja vuosikertomuksia on yhteensä 14 kappaletta, yksi kultakin vuodelta alkaen vuodesta 2000 ja päättyen vuoteen 2013. Alkosta kerrotaan, että vuosikertomuksiin on sisällytetty varsinainen yhteiskuntavastuuraportti vuodesta 2004 lähtien. Vuosikertomukset noudattavat normaalin vuosikertomuksen rakennetta ja pitävät sisällään yrityksen esittelyn, toimintavuoden keskeisten tapahtumien ja organisaatiorakenteen esittelyn, sekä dokumentin lopusta löytyvän tilinpäätöksen.
Teoriaohjaavan sisällönanalyysin tulokset osoittavat, että Alko hahmottaa yhteiskuntavastuunsa taloudellisen, sosiaalisen, ympäristöllisen ja alkoholipoliittisen vastuun mukaisesti. Jokaiseen vastuuosa-alueeseen on panostettu ja niitä on kehitetty läpi 2000-luvun. Ideologisen tarkastelun tulokset osoittavat, että yhteiskuntavastuussa pyritään tasapainoiseen sidosryhmät laaja-alaisesti huomioon ottavaan toimintaan. Alko toimii yhteiskuntavastuussaan pääsääntöisesti määrätietoisesti, selkeästi ja avoimesti. Suurin haaste ja tulevan kehittämisen paine kohdistuu yhtiön taloudellisen ja alkoholipoliittisen vastuun yhteensovittamiseen, joiden keskinäistä vuoropuhelua tulee yhtiön vuosikertomuksissa jatkossa avata ja lisätä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
GRI yhteiskuntavastuuraportoinnin kehittäminen : cese Kuusakoski oy
Pohjonen, Martti (2012)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä GRI G3 Mining and Metals - yhteiskuntavastuumittaristoon liittyvää tietoa kohdeyrityksessä jo kerätään ja kuka sitä kerää. Kohdeyrityksenä toimi suuri kierrätysalan yritys. ... -
''Se on semmonen kollektiivinen vastuu'' : urheiluseurojen yhteiskuntavastuu osana kolmannen sektorin muutosta
Reunanen, Jenna (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten urheiluseurojen yhteiskuntavastuullinen toiminta ilmentää kolmannella sektorilla tapahtuvia muutoksia. Tarkoitus on antaa alustava, mutta kattava kuvaus seurojen ... -
Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset
Tani, Elina (2020)Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ... -
Urheiluorganisaation yhteiskuntavastuu ja sen hyödyntäminen urheilusponsoroinnissa
Lagerblom, Jori (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka urheiluorganisaatiot toteuttavat yhteiskuntavastuullista toimintaa ja kuinka sitä hyödynnetään osana sponsorointikumppanuuksia. Pyrkimyksenä on selvittää urheiluorganisaatioiden ... -
Yhteiskuntavastuu valtio-omisteisten ja yksityisomisteisten yhtiöiden raportoinnissa
Tiihonen, Anne (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan valtio-omisteisten ja yksityisomisteisten pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuuraportointikäytäntöjä sekä sisältöä. Tutkielmassa tarkastellaan molempien yhtiöiden osalta Global ...