Show simple item record

dc.contributor.advisorKröger, Teppo
dc.contributor.authorKalli, Janne
dc.date.accessioned2016-02-15T11:10:44Z
dc.date.available2016-02-15T11:10:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1522315
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48785
dc.description.abstractTämän työn tarkoituksena on selvittää miten Alko Oy harjoittaa yhteiskuntavastuutaan, sekä miten yhtiön yhteiskuntavastuu on kehittynyt 2000-luvulla. Ajallinen tarkastelu kohdistuu vuosille 2000–2013. Työn tutkimuskysymykset kuuluvat: 1) Miksi ja miten Alko kantaa yhteiskuntavastuutaan sekä 2) Kuinka Alkon yhteiskuntavastuu on kehittynyt 2000-luvulla? Työ on teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä yhtiön vuosikertomuksista. Tutkimuksen viitekehys perustuu John Elkingtonin lanseeraamaan yhteiskuntavastuun kolmijakoon (triple bottom line) yhdistettynä Alkolle osoitettuun alkoholipoliittiseen vastuuseen. Näiden vastuuosa-alueiden lisäksi vuosikertomuksia on analysoitu neljän yhteiskuntavastuuideologian näkökulmista. Ideologisella tarkastelulla pyritään selvittämään kenelle/keille yhtiö kokee olevansa toiminnassaan vastuussa. Vastuuosa-alueita koskeva analyysi on työssä tarkoituksenmukaisesti suuremmassa roolissa kuin ideologinen tarkastelu. Ideologinen tarkastelu ei koske työn jälkimmäistä tutkimuskysymystä. Analysoituja vuosikertomuksia on yhteensä 14 kappaletta, yksi kultakin vuodelta alkaen vuodesta 2000 ja päättyen vuoteen 2013. Alkosta kerrotaan, että vuosikertomuksiin on sisällytetty varsinainen yhteiskuntavastuuraportti vuodesta 2004 lähtien. Vuosikertomukset noudattavat normaalin vuosikertomuksen rakennetta ja pitävät sisällään yrityksen esittelyn, toimintavuoden keskeisten tapahtumien ja organisaatiorakenteen esittelyn, sekä dokumentin lopusta löytyvän tilinpäätöksen. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin tulokset osoittavat, että Alko hahmottaa yhteiskuntavastuunsa taloudellisen, sosiaalisen, ympäristöllisen ja alkoholipoliittisen vastuun mukaisesti. Jokaiseen vastuuosa-alueeseen on panostettu ja niitä on kehitetty läpi 2000-luvun. Ideologisen tarkastelun tulokset osoittavat, että yhteiskuntavastuussa pyritään tasapainoiseen sidosryhmät laaja-alaisesti huomioon ottavaan toimintaan. Alko toimii yhteiskuntavastuussaan pääsääntöisesti määrätietoisesti, selkeästi ja avoimesti. Suurin haaste ja tulevan kehittämisen paine kohdistuu yhtiön taloudellisen ja alkoholipoliittisen vastuun yhteensovittamiseen, joiden keskinäistä vuoropuhelua tulee yhtiön vuosikertomuksissa jatkossa avata ja lisätä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (90 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherAlko
dc.titleAlkon yhteiskuntavastuu 2000-luvulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602151574
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.date.updated2016-02-15T11:10:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.yso2000-luku
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysovastuu
dc.subject.ysotoimintakertomukset
dc.subject.ysoalkoholipolitiikka


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record