Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ja väestönkasvun johdosta. Yritysvastuu kattaa kolme osa-aluetta: taloudellisen, ympäristöllisen sekä sosiaalisen näkökulman, toisinaan siihen on yhdistetty neljäntenä myös hallinnollinen ulottuvuus. Yleisesti ottaen sosiaalinen ulottuvuus on saanut tutkimuksissa ja käytännössä ulottuvuuksista vähiten huomiota.
Yritysvastuun raportointia varten on kehitetty useita viitekehyksiä, joista tunnetuin ja käytetyin maailmanlaajuisesti on Global Reporting Initiative -standardi. GRI määrittelee yritysvastuun raportoinnin kannalta olennaiset asiat, ja sen tavoitteena on parantaa raporttien laatua, hyödynnettävyyttä sekä tavoittaa sidosryhmien odotukset paremmin keskittämällä raportointi yritystoiminnan kannalta olennaisiin teemoihin. Sidosryhmien näkökulman huomioiminen onkin ensiarvoisen tärkeää, sillä sidosryhmät on tunnistettu raporttien ensisijaisiksi hyödyntäjiksi. Yritysvastuutietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi vastuullisen sijoittamisen päätöksenteon tukena.
Tutkimus kohdistettiin 28:n suomalaisen yrityksen yritysvastuun sosiaalisen ulottuvuuteen ja raportoinnin onnistumiseen suhteessa sidosryhmien odotuksiin. Sosiaalista ulottuvuutta arvioitiin GRI:n määrittelemän neljän näkökohdan mukaan: henkilöstö ja työolosuhteet, ihmisoikeudet, yhteiskunta sekä tuotevastuu. Tulosten mukaan yritykset raportoivat kattavammin henkilöstöön liittyvistä tekijöistä ja pääsääntöisesti vähiten ihmisoikeuksista. Tuotevastuu korostuu erityisesti toimialoilla, joiden lopputuotteet päätyvät kuluttajille, kuten vaate- tai elintarvikealalla. Huomionarvoista on, että vaikka GRI-standardin tavoitteena on lisätä raporttien vertailukelpoisuutta ja vaikka kaikki raportit on tehty samaa, GRI:n G4-ohjeistoa hyödyntäen, ovat tulokset toimialasta riippuen hyvin erilaisia. Pääasiassa sidosryhmien odotukset toteutuvat kohtalaisen hyvin, mutta lisää tietoja kaivattaisiin esimerkiksi työehtosopimusten noudattamisesta, lakoista ja ihmisoikeuksien, kuten turvallisuuden toteutumisesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ... -
CSR reporting in aviation : substantive actions or greenwashing? : case Lufthansa & Finnair
Mäkinen, Merlin (2021)Corporate Social Responsibility (CSR) has gained importance and the expectations of stakeholders have increased. Better CSR reporting might give the company a competitive advantage over their peers and enhance corporate ... -
Biofuels, carbon offsetting, climate-related financial disclosures and materiality in sustainability reporting in the airline industry
Vilén, Ella (2020)Nopeasti kasvava kaupallinen ilmailu aiheuttaa merkittävän osan maailmanlaajuisista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoalan osuus ilmastonmuutoksesta li-sääntyy edelleen, jos jyrkkiä toimenpiteitä ei ... -
Does the current sustainability reporting of the software company meet the requirements of European Sustainability Reporting Standards : a case study
Laine, Venla (2024)The environment in which organizations operate is changing and with sustainability reporting they can transparently address the economic, environmental, social, and governance impacts of the company’s processes. The ... -
Yritysten ja kuluttajien osallistuminen biodiversiteetin suojeluun : tavoitteet, esteet ja ehdot
Uusitalo, Outi (Jyväskylän yliopisto, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.