Identity construction in ELF contexts: a case study of Finnish engineering students working in Germany
Virkkula, T., & Nikula, T. (2010). Identity construction in ELF contexts: a case study of Finnish engineering students working in Germany. International Journal of Applied Linguistics, 20(2), 251-273. https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2009.00248.x
Published in
International Journal of Applied LinguisticsDate
2010Copyright
© 2010 Blackwell Publishing Ltd
This paper explores connections between identity and language use in lingua franca contexts by investigating identity construction among Finnish users of English as revealed in interviews conducted both before and after a period spent in Germany. The focus is on the users' own stories of their language use and learning, and on the discursive construction of identities. The study draws on poststructuralist theories of identity construction, combining them with research that focuses on language learners' identity construction or on identity issues in contexts with English as a lingua franca. This paper illustrates how language users actively draw on different discourses in constructing their identities as foreign language users. Artikkelissa tarkastellaan identiteetin ja kielen käytön suhdetta tilanteissa, joissa englantia käytetään lingua francana. Identiteetin rakentumista tutkitaan haastattelemalla suomalaisia englannin kielen käyttäjiä sekä ennen heidän muutaman kuukauden mittaista oleskeluaan Saksassa että sen jälkeen. Tavoitteena on tarkastella kielenkäyttäjien omia käsityksiä kielenkäytöstä ja kielen oppimisesta sekä diskursiivista identiteettien rakentumista. Tutkimus pohjautuu poststrukturalistisiin teorioihin identiteettien rakentumisesta. Niitä yhdistetään tutkimuksiin, joissa käsitellään kielenoppijoiden identiteettityötä tai englannin kieltä lingua francana. Artikkeli osoittaa, että kielen käyttäjät ammentavat aktiivisesti erilaisista diskursseista rakentaessaan identiteettejään vieraan kielen käyttäjinä.
Publisher
Wiley-BlackwellISSN Search the Publication Forum
0802-6106Keywords
Original source
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1473-4192.2009.00248.x/fullPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19556264
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
Linguistic Repertoires and Semiotic Resources in Interaction: A Finnish Manager as a Mediator in a Multilingual Meeting
Virkkula, Tiina (Sage, 2010)This article examines professional communication in a multilingual meeting in a small company in Finland within ethnographic, sociolinguistic, and discourse analytic frameworks. English is used as a lingua franca by a group ... -
Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
Kärnä, Anna-Riikka (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka englantia työssään virallisena kielenä käyttävien suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetti rakentuu englannin kielellä. Työn keskiössä ovat ... -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
Study abroad and career identity : three narratives of English language students' journeys to English-speaking countries
Trög, Jenni (2010)Kulttuurienväliset opiskelijavaihto-ohjelmat ovat kasvattaneet merkittävästi suosiotaan kuluneiden vuosikymmenten aikana. Kuitenkin vasta viime vuosina on herätty tutkimaan millaisia kokonaisvaltaisia vaikutuksia ...