Study abroad and career identity : three narratives of English language students' journeys to English-speaking countries
Kulttuurienväliset opiskelijavaihto-ohjelmat ovat kasvattaneet merkittävästi suosiotaan kuluneiden vuosikymmenten aikana. Kuitenkin vasta viime vuosina on herätty tutkimaan millaisia kokonaisvaltaisia vaikutuksia kulttuurirajojen ylittämisellä sekä vieraaseen kieli- ja kulttuuriympäristöön sopeutumisella on vaihto-opiskelijoiden identiteetille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella seuraavaa kysymystä: millaisia vaikutuksia kansainvälisellä opiskelijavaihdolla on opiskelijan ammatilliselle identiteetille.
Tutkielman aineisto on kerätty temaattisella ryhmähaastattelulla. Siinä kolme opiskelijaa kertoo opiskelijavaihtonsa aikaisista kieli- ja kulttuurikokemuksista sekä pohtii identiteettiään ja ammattiaan. Haastateltavat ovat englannin kielen opiskelijoita, jotka matkasivat lukukaudeksi englanninkielisiin maihin. Haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin narratiivisen analyysin periaattein, eli tarinoista tuotettiin kolme tapauskohtaista kertomusta.
Analyysin tuloksista käy ilmi, että opiskelijavaihto vieraaseen kieli- ja kulttuuri-ympäristöön vaikuttaa matkaajan tiedollisesti, taidollisesti, maailmankatsomuksellises-ti sekä altistaa jäsentämään uudelleen identiteettiä. Lisäksi tulokset kertovat, että on mielekästä yhdistää keskustelu ammatti-identiteetistä ja opiskelijavaihdosta. Opiskelijavaihto voi vaikuttaa opiskelijan ammatillisen identiteetin kasvuun seuraavilla tavoilla: vahvistaa opiskelijan kuvaa itsestä kulttuurienvälisenä toimijana, avata ovia ja luoda mahdollisuuksia kansainväliselle uralle sekä rohkaista opiskelijaa kansainvälisen ammatti-identiteetin rakentamiseen. Lisäksi vaihto voi antaa opiskelijalle avaimia ammatilliseen kasvuun ja toimia merkittävänä tienristeys-kokemuksena, joka rohkaisee opiskelijaa arvioimaan suhdettaan uraansa ja jäsentämään uudelleen ammatillista identiteettiään.
Tutkielman tulokset kertovat, että opiskelijavaihdon vaikutuksia opiskelijan ammatillisen identiteetin rakentumiselle olisi tarpeellista ja ajankohtaista tutkia lisää. Kulttuurienvälisen vaihdon sisältämät mahdollisuudet tulisi hyödyntää opiskelijoiden parhaaksi kotimaisissa korkeakouluissa sekä muissa ammatillisissa oppilaitoksissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23381]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
Vocational teachers' professional agency in the stream of change
Vähäsantanen, Katja (University of Jyväskylä, 2013) -
Students’ views on the impact of study abroad on the development of oral language skills and self-confidence
Elo, Vilja (2022)Kasvaneiden mahdollisuuksien ja globalisaation myötä vaihto-opiskelu on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vaihdossa käyminen liitetään yleensä kehittyneeseen kielitaitoon kohdekielessä, ja erityisesti kehitystä ... -
Professional identity in relation to vocational teachers’ work : an identity-centred approach to professional development
Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (Routledge, 2019)This paper reports a study on teachers’ professional identity and work in vocational education. The findings showed that vocational teachers’ work included vocational teaching within the school, developmental work, ... -
Status versus nature of work : pre-service language teachers envisioning their future profession
Ruohotie-Lyhty, Maria; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, Taylor & Francis, 2020)Considering the central role of identity in understanding teacher development, this paper addresses the ways in which pre-service language teachers envision their identities as future professionals. The paper is based on ...