University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kärnä, Anna-Riikka
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka englantia työssään virallisena kielenä käyttävien suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetti rakentuu englannin kielellä. Työn keskiössä ovat diskurssit ja identiteetti, jonka nähdään rakentuvan diskursiivisesti kielestä ja kaksikielisyydestä puhumisen kautta. Essentiaalisen identiteetin sijaan tutkielmassa sovelletaan käsitystä dynaamisista, päällekkäisistä ja samanaikaisista identiteeteistä. Työn taustan muodostaa toisen kielen ja lingua franca –englannin identiteettitutkimukset. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia diskursseja haastateltavat tuottavat puhuessaan englannin kielestä ja kaksikielisyydestä? 2) Millaisia kielen käyttäjä identiteettejä haastateltaville rakentuu näiden diskurssien käyttöönoton sekä muiden diskursiivisten rakentumistapojen myötä? Tutkimusaineistona on viisi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat työskentelevät kansainvälisessä AIESEC-opiskelijajärjestössä ja käyttävät työkielenään englantia. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja haastateltavien vastauksia tutkittiin kriittisen diskurssinanalyysin menetelmin. Tutkielman tulokset osoittavat, että englannin kieli on merkityksellinen osa haastateltavien elämää töissä ja kotona. He tuntevat osaavansa englantia tarpeeksi hyvin työelämän tarpeisiin, mutta kokevat sen ilmaisurikkaudessaan köyhemmäksi kuin suomen kielen. Haastateltavat puhuvatkin englannin kielestä usein välineenä eli lingua francana sen sijaan, että kokisivat sen merkittävänä osana itsensä ilmaisua. Välinediskurssin lisäksi haastateltavat tuottavat normatiivista diskurssia, diskurssia kulttuurista ja kielestä, kielestä ja identiteetistä sekä kaksikielisyydestä. Englanninkielisyys koetaan sekä persoonallisuuten vapauttavasti vaikuttavana voimavarana että epävarmuutena. Haastateltavat rakentavatkin englannin kielellä moniulotteista kuvaa itsestään sekä suomalaisina että maailmankansalaisina. Englannin kieli on kytköksissä myös haastateltavien ammatti-identiteettiin. Huomattavaa on, että aihe oli haastateltaville vaikea, eivätkä kaikki olleet yhtä tietoisia englannin kielen vaikutuksesta omaan identiteettiin. Tulokset viittaavat siihen, että vastaavalle tutkimukselle olisi kysyntää englannin kasvavan aseman myötä. Tutkielma lisää tietoa identiteetin ja lingua franca -englannin suhteesta ja monikielisyydestä Suomessa. ...
Alternative title
Case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
Keywords
identity discourses English as a lingua franca Finland englannin kieli toinen kieli kaksikielisyys lingua francat identiteetti diskurssi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609274212

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Perceptions on the use of English as a Lingua Franca at home : multilingual families in Finland and Norway 

    Gühr, Louisa (2021)
    This study investigates the use of English as a lingua franca (ELF) in the context of four multilingual families from two Nordic countries: Finland and Norway. These families make use of ELF in their family interactions. ...
  • "Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English 

    Nieminen, Jasu (2022)
    Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ...
  • Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life 

    Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Emplacing English as lingua franca in international higher education : A spatial perspective on linguistic diversity 

    Adriansen, Hanne Kirstine; Juul‐Wiese, Thilde; Møller Madsen, Lene; Saarinen, Taina; Spangler, Vera; Waters, Johanna L. (Wiley, 2022)
    Within higher education, internationalisation is increasingly important for students and academics alike. In this context, English as the lingua franca has gained prominence. The ostensible ubiquity of English rests on a ...
  • Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data 

    Hämäläinen, Mirja S. (2017)
    1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre