University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta > View Item

Identity construction in ELF contexts: a case study of Finnish engineering students working in Germany

ThumbnailFinal draft
View/Open
134.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Virkkula, T., & Nikula, T. (2010). Identity construction in ELF contexts: a case study of Finnish engineering students working in Germany. International Journal of Applied Linguistics, 20(2), 251-273. https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2009.00248.x
Published in
International Journal of Applied Linguistics
Authors
Virkkula, Tiina |
Nikula, Tarja
Date
2010
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
© 2010 Blackwell Publishing Ltd

 
This paper explores connections between identity and language use in lingua franca contexts by investigating identity construction among Finnish users of English as revealed in interviews conducted both before and after a period spent in Germany. The focus is on the users' own stories of their language use and learning, and on the discursive construction of identities. The study draws on poststructuralist theories of identity construction, combining them with research that focuses on language learners' identity construction or on identity issues in contexts with English as a lingua franca. This paper illustrates how language users actively draw on different discourses in constructing their identities as foreign language users.
 
Artikkelissa tarkastellaan identiteetin ja kielen käytön suhdetta tilanteissa, joissa englantia käytetään lingua francana. Identiteetin rakentumista tutkitaan haastattelemalla suomalaisia englannin kielen käyttäjiä sekä ennen heidän muutaman kuukauden mittaista oleskeluaan Saksassa että sen jälkeen. Tavoitteena on tarkastella kielenkäyttäjien omia käsityksiä kielenkäytöstä ja kielen oppimisesta sekä diskursiivista identiteettien rakentumista. Tutkimus pohjautuu poststrukturalistisiin teorioihin identiteettien rakentumisesta. Niitä yhdistetään tutkimuksiin, joissa käsitellään kielenoppijoiden identiteettityötä tai englannin kieltä lingua francana. Artikkeli osoittaa, että kielen käyttäjät ammentavat aktiivisesti erilaisista diskursseista rakentaessaan identiteettejään vieraan kielen käyttäjinä.
 
Publisher
Wiley-Blackwell
ISSN Search the Publication Forum
0802-6106
Keywords
englanti lingua francana haastattelu ulkomailla oleskelu identity English as a lingua franca interview stay abroad identiteetti diskurssianalyysi

Original source
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1473-4192.2009.00248.x/full

DOI
https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2009.00248.x
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512284132

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19556264

Metadata
Show full item record
Collections
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [4504]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English 

    Nieminen, Jasu (2022)
    Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ...
  • Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland 

    Kärnä, Anna-Riikka (2016)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka englantia työssään virallisena kielenä käyttävien suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetti rakentuu englannin kielellä. Työn keskiössä ovat ...
  • The effects of short-term sojourn experiences on adolescents : five narratives of adolescent Finnish students in a comenius project: EU & I 

    Lackström, Auli K. (2012)
    Tutkimuksessani tarkastelen lyhytaikaisen ulkomailla oleskelun vaikutuksia viiteen suomalaiseen alakouluikäiseen oppilaaseen. Oppilaiden kokemukset karttuivat Comenius projektissa EU ja minä. Kaikki viisi haastateltua lasta ...
  • Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life 

    Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Study abroad and career identity : three narratives of English language students' journeys to English-speaking countries 

    Trög, Jenni (2010)
    Kulttuurienväliset opiskelijavaihto-ohjelmat ovat kasvattaneet merkittävästi suosiotaan kuluneiden vuosikymmenten aikana. Kuitenkin vasta viime vuosina on herätty tutkimaan millaisia kokonaisvaltaisia vaikutuksia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre