Minä sairaanhoitajana: tulevaisuuden minuudet motivaatiota muokkaamassa
Virtanen, A. (2013). Minä sairaanhoitajana: tulevaisuuden minuudet motivaatiota muokkaamassa. Lähivõrdlusi-Lähivertailuja, 2013(23), 403-427. https://doi.org/10.5128/LV.1736-9290
Julkaistu sarjassa
Lähivõrdlusi-LähivertailujaTekijät
Päivämäärä
2013Tekijänoikeudet
© 2015 Aija Virtanen. This is an open access article licensed under a Creative Commons Attribution License.
Ulkomaalaisen terveydenhoitoalan henkilöstön
ammatillinen kielitaito on herättänyt julkista keskustelua Suomessa,
mutta alalle kouluttautuvat maahanmuuttajataustaiset opiskelijat
kielitaitoineen ovat olleet vasta vain tieteellisen keskustelun
kohteena. Tässä artikkelissa tarkastelen, mitä odotuksia Suomessa
englanninkielisessä koulutusohjelmassa sairaanhoitajiksi opiskelevilla
maahanmuuttajilla on kielitaidostaan ja tulevaisuudestaan ja
kuinka odotukset näkyvät motivoituneisuutena työharjoitteluissa.
Motivaatiota lähestytään kompleksisena, identiteettiin nivoutuvana
ilmiönä, jonka ytimessä on toimijuus. Tutkimus sijoittuu
sosiokognitiiviseen viitekehykseen, jossa kieli ja motivaatio nähdään
jaettuina, dynaamisina ja tilanteittain varioivina ilmiöinä.
Analyysin kohteena ovat neljän opiskelijan suulliset narratiivit ja
kuuden työharjoitteluohjaajan haastattelut, joiden tarkastelussa
sovelletaan narratiivista analyysia ja dialogista käsitysanalyysia.
Tulokset osoittavat, että tulevaisuuden minuuksilla on vaikutus
opiskelijan suomen kielen opiskeluun sitoutumiseen, mutta ympä-
ristön oppimismahdollisuudet on myös havaittava ja niihin on
päästävä osalliseksi. Työyhteisöltä ja muulta kieliympäristöltä saatu
tuki on tärkeää: se lisää toimijuutta ja siten motivaatiota.
...
Julkaisija
Eesti Rakenduslingvistika UhingISSN Hae Julkaisufoorumista
1736-9290Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.rakenduslingvistika.ee/ajakirjad/index.php/lahivordlusi/article/view/LV23.16/243Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22996841
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on © 2015 Aija Virtanen. This is an open access article licensed under a Creative Commons Attribution License.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Dream Small” : Language Learning Investment and Discourses in Adult Basic Education in Finland
Riuttanen, Sanna (Brill, 2024)This chapter concerns the Finnish language learning investment of one adult migrant student, Issaka. According to Norton (2013), students invest in language learning to acquire new symbolic resources and gain access to new ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Maahanmuuttajan toimijuuden kielellinen rakentuminen ja kielenoppimisen mahdollisuudet ravintola-alan työssä
Ratia, Anna-Maria (2017)Tutkimus tarkastelee, miten maahanmuuttajan toimijuus rakentuu ravintola-alan työssä ja millaisia kielenoppimisen mahdollisuuksia ravintola-ala tarjoaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu etnografisella ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.