dc.contributor.author | Virtanen, Aija | |
dc.date.accessioned | 2015-12-16T09:19:56Z | |
dc.date.available | 2015-12-16T09:19:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Virtanen, A. (2013). Minä sairaanhoitajana: tulevaisuuden minuudet motivaatiota muokkaamassa. <i>Lähivõrdlusi-Lähivertailuja</i>, <i>2013</i>(23), 403-427. <a href="https://doi.org/10.5128/LV.1736-9290" target="_blank">https://doi.org/10.5128/LV.1736-9290</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_22996841 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48131 | |
dc.description.abstract | Ulkomaalaisen terveydenhoitoalan henkilöstön
ammatillinen kielitaito on herättänyt julkista keskustelua Suomessa,
mutta alalle kouluttautuvat maahanmuuttajataustaiset opiskelijat
kielitaitoineen ovat olleet vasta vain tieteellisen keskustelun
kohteena. Tässä artikkelissa tarkastelen, mitä odotuksia Suomessa
englanninkielisessä koulutusohjelmassa sairaanhoitajiksi opiskelevilla
maahanmuuttajilla on kielitaidostaan ja tulevaisuudestaan ja
kuinka odotukset näkyvät motivoituneisuutena työharjoitteluissa.
Motivaatiota lähestytään kompleksisena, identiteettiin nivoutuvana
ilmiönä, jonka ytimessä on toimijuus. Tutkimus sijoittuu
sosiokognitiiviseen viitekehykseen, jossa kieli ja motivaatio nähdään
jaettuina, dynaamisina ja tilanteittain varioivina ilmiöinä.
Analyysin kohteena ovat neljän opiskelijan suulliset narratiivit ja
kuuden työharjoitteluohjaajan haastattelut, joiden tarkastelussa
sovelletaan narratiivista analyysia ja dialogista käsitysanalyysia.
Tulokset osoittavat, että tulevaisuuden minuuksilla on vaikutus
opiskelijan suomen kielen opiskeluun sitoutumiseen, mutta ympä-
ristön oppimismahdollisuudet on myös havaittava ja niihin on
päästävä osalliseksi. Työyhteisöltä ja muulta kieliympäristöltä saatu
tuki on tärkeää: se lisää toimijuutta ja siten motivaatiota. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Eesti Rakenduslingvistika Uhing | |
dc.relation.ispartofseries | Lähivõrdlusi-Lähivertailuja | |
dc.relation.uri | http://www.rakenduslingvistika.ee/ajakirjad/index.php/lahivordlusi/article/view/LV23.16/243 | |
dc.subject.other | ammatillinen kielitaito | |
dc.subject.other | kielenoppiminen | |
dc.subject.other | sosiokognitiivisuus | |
dc.subject.other | agency | |
dc.subject.other | identity | |
dc.subject.other | work-related language skills | |
dc.subject.other | sociocognitive approach | |
dc.title | Minä sairaanhoitajana: tulevaisuuden minuudet motivaatiota muokkaamassa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201511273845 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2015-11-27T13:15:02Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 403-427 | |
dc.relation.issn | 1736-9290 | |
dc.relation.numberinseries | 23 | |
dc.relation.volume | 2013 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2015 Aija Virtanen. This is an open access article licensed under a Creative Commons Attribution License. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | siirtolaiset | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6165 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9743 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24613 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2335 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6457 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
dc.rights.url | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.5128/LV.1736-9290 | |
dc.type.okm | A1 | |