Minä sairaanhoitajana: tulevaisuuden minuudet motivaatiota muokkaamassa
Virtanen, A. (2013). Minä sairaanhoitajana: tulevaisuuden minuudet motivaatiota muokkaamassa. Lähivõrdlusi-Lähivertailuja, 2013(23), 403-427. https://doi.org/10.5128/LV.1736-9290
Published in
Lähivõrdlusi-LähivertailujaAuthors
Date
2013Copyright
© 2015 Aija Virtanen. This is an open access article licensed under a Creative Commons Attribution License.
Ulkomaalaisen terveydenhoitoalan henkilöstön
ammatillinen kielitaito on herättänyt julkista keskustelua Suomessa,
mutta alalle kouluttautuvat maahanmuuttajataustaiset opiskelijat
kielitaitoineen ovat olleet vasta vain tieteellisen keskustelun
kohteena. Tässä artikkelissa tarkastelen, mitä odotuksia Suomessa
englanninkielisessä koulutusohjelmassa sairaanhoitajiksi opiskelevilla
maahanmuuttajilla on kielitaidostaan ja tulevaisuudestaan ja
kuinka odotukset näkyvät motivoituneisuutena työharjoitteluissa.
Motivaatiota lähestytään kompleksisena, identiteettiin nivoutuvana
ilmiönä, jonka ytimessä on toimijuus. Tutkimus sijoittuu
sosiokognitiiviseen viitekehykseen, jossa kieli ja motivaatio nähdään
jaettuina, dynaamisina ja tilanteittain varioivina ilmiöinä.
Analyysin kohteena ovat neljän opiskelijan suulliset narratiivit ja
kuuden työharjoitteluohjaajan haastattelut, joiden tarkastelussa
sovelletaan narratiivista analyysia ja dialogista käsitysanalyysia.
Tulokset osoittavat, että tulevaisuuden minuuksilla on vaikutus
opiskelijan suomen kielen opiskeluun sitoutumiseen, mutta ympä-
ristön oppimismahdollisuudet on myös havaittava ja niihin on
päästävä osalliseksi. Työyhteisöltä ja muulta kieliympäristöltä saatu
tuki on tärkeää: se lisää toimijuutta ja siten motivaatiota.
...
Publisher
Eesti Rakenduslingvistika UhingISSN Search the Publication Forum
1736-9290Keywords
Original source
http://www.rakenduslingvistika.ee/ajakirjad/index.php/lahivordlusi/article/view/LV23.16/243Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22996841
Metadata
Show full item recordCollections
License
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2015 Aija Virtanen. This is an open access article licensed under a Creative Commons Attribution License.
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Dream Small” : Language Learning Investment and Discourses in Adult Basic Education in Finland
Riuttanen, Sanna (Brill, 2024)This chapter concerns the Finnish language learning investment of one adult migrant student, Issaka. According to Norton (2013), students invest in language learning to acquire new symbolic resources and gain access to new ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Maahanmuuttajan toimijuuden kielellinen rakentuminen ja kielenoppimisen mahdollisuudet ravintola-alan työssä
Ratia, Anna-Maria (2017)Tutkimus tarkastelee, miten maahanmuuttajan toimijuus rakentuu ravintola-alan työssä ja millaisia kielenoppimisen mahdollisuuksia ravintola-ala tarjoaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu etnografisella ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ...