Female style vs. male style or something in between? : a case study on gendered communication on the Humans of New York Facebook page
Sosiaalinen media on viime vuosikymmenen aikana mullistanut internetin avulla tapahtuvaa viestintää ja sen tuomia uusia mullistuksia onkin tutkittu tieteellisesti paljon viime aikoina. Sukupuolen ja kielen roolia sosiaalisen median myllerryksessä ei viestinnällisestä näkökulmasta kuitenkaan ole tutkittu kovin paljon ja siksi tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaista naisten ja miesten kielenkäyttö on nykyään internetissä ja miten se peilautuu aiempien tutkimustulosten valossa.
Tutkimuksen aineisto koostui 170 tavallisten ihmisten kirjoittamista kommenteista, jotka valittiin suositulta Humans of New York Facebook-sivulta tammikuun 2015 aikana. Nämä kommentit jaettiin laadullisten sisällönanalyysimetodien avulla neljään eri kategoriaan: 1) Miesten kielenkäyttöä ilmentävät kommentit, 2) Naisten kielenkäyttöä ilmentävät kommentit, 3) Näitä kahta tyyliä yhdistävät kommentit ja 4) Kommentit, joista ei löytynyt merkittäviä sukupuoleen viittaavia piirteitä. Myös tietokonevälitteisen viestinnän tutkimiseen tarkoitettua diskurssianalyysiä käytettiin näiden piirteiden analysointiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että miesten ja naisten viestinnässä on eroja, mutta nämä erot eivät ole yhtä suuria kuin aiemmat tutkimustulokset ovat osoittaneet. Miesten kielenkäyttö ei ole niin aggressiivista kuin on väitetty ja naisten viestinnässä myös vakuuttavat ja jämäkät keinot omien mielipiteiden esille tuomiseen ovat arkipäivää. Lisäksi sekä miehet että naiset yhdistelivät paljon eri piirteitä tyypillisten sukupuoleen viittaavien kategorioiden ulkopuolelta, minkä nähtiin osoittavan, että kielenkäytössä (kuten myös sen tutkimuksessa) ollaan siirtymässä tiukasta vastakkainasettelusta kohti vapaampaa viestintää, jossa piirteitä voi yhdistellä sukupuoleen katsomatta. Nämä tutkimustulokset heijastavat kuitenkin vain vapaamielisen ja avoimen Humans of New York Facebook-sivun realiteettia ja sillä tapahtuvaa viestintää, minkä vuoksi laajempi otos useammalta sivulta olisi suotavaa aihepiirin laajempaa käsittelyä varten.
...
Muu nimeke
Case study on gendered communication on the Humans of New York Facebook pageAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
Heikkinen, Katarina (2023)Kielenkäytön ja sukupuolen yhteyksiä on tutkittu useasta näkökulmasta, ja tutkimuksien tuloksia on hyödynnetty myös mainonnan saralla. Kuluttajakulttuuri on nyt vallitsevampi kuin koskaan ennen, ja brändit kehittävät ... -
Gut strength? : exploring the discourse features between presenters of different sexes in essential strength training breathing technique instructional videos
Markkanen, Eetu (2021)Sukupuolten väliset erot ovat usealla eri elämänalueella tarkasteltu ja jopa erilaisia kiistojakin aiheuttava tekijä. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan sukupuolten välisiä mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksi ... -
Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Valppu, Jenni (2013)Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ... -
Compliance and resistance : An investigation into the construction of gender identities by Pakistani women on Facebook
Salam, Rauha (Taylor & Francis; Asian Center for Women's Studies, Ewha Womans University, 2020)Facebook has recently gained popularity among young, digitally literate and predominantly urban Pakistanis. Such social networking sites allow users the freedom to express themselves using usernames, visuals and topics of ... -
In a World Where You can be Anyone : An Investigation into the Gendered Social Practices of Pakistani Facebook Users
Salam, Rauha (Springer Science and Business Media LLC, 2022)This article investigates the construction of gender identities of Pakistani men and women Facebook users given that Facebook has emerged as the prime social media platform through which Pakistani users interact. By employing ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.