Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorNevala, Niina
dc.date.accessioned2015-12-08T15:11:22Z
dc.date.available2015-12-08T15:11:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1505488
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48023
dc.description.abstractSosiaalinen media on viime vuosikymmenen aikana mullistanut internetin avulla tapahtuvaa viestintää ja sen tuomia uusia mullistuksia onkin tutkittu tieteellisesti paljon viime aikoina. Sukupuolen ja kielen roolia sosiaalisen median myllerryksessä ei viestinnällisestä näkökulmasta kuitenkaan ole tutkittu kovin paljon ja siksi tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaista naisten ja miesten kielenkäyttö on nykyään internetissä ja miten se peilautuu aiempien tutkimustulosten valossa. Tutkimuksen aineisto koostui 170 tavallisten ihmisten kirjoittamista kommenteista, jotka valittiin suositulta Humans of New York Facebook-sivulta tammikuun 2015 aikana. Nämä kommentit jaettiin laadullisten sisällönanalyysimetodien avulla neljään eri kategoriaan: 1) Miesten kielenkäyttöä ilmentävät kommentit, 2) Naisten kielenkäyttöä ilmentävät kommentit, 3) Näitä kahta tyyliä yhdistävät kommentit ja 4) Kommentit, joista ei löytynyt merkittäviä sukupuoleen viittaavia piirteitä. Myös tietokonevälitteisen viestinnän tutkimiseen tarkoitettua diskurssianalyysiä käytettiin näiden piirteiden analysointiin. Tutkimuksessa havaittiin, että miesten ja naisten viestinnässä on eroja, mutta nämä erot eivät ole yhtä suuria kuin aiemmat tutkimustulokset ovat osoittaneet. Miesten kielenkäyttö ei ole niin aggressiivista kuin on väitetty ja naisten viestinnässä myös vakuuttavat ja jämäkät keinot omien mielipiteiden esille tuomiseen ovat arkipäivää. Lisäksi sekä miehet että naiset yhdistelivät paljon eri piirteitä tyypillisten sukupuoleen viittaavien kategorioiden ulkopuolelta, minkä nähtiin osoittavan, että kielenkäytössä (kuten myös sen tutkimuksessa) ollaan siirtymässä tiukasta vastakkainasettelusta kohti vapaampaa viestintää, jossa piirteitä voi yhdistellä sukupuoleen katsomatta. Nämä tutkimustulokset heijastavat kuitenkin vain vapaamielisen ja avoimen Humans of New York Facebook-sivun realiteettia ja sillä tapahtuvaa viestintää, minkä vuoksi laajempi otos useammalta sivulta olisi suotavaa aihepiirin laajempaa käsittelyä varten.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherLanguage and gender
dc.subject.otherCMC and gender
dc.subject.otherFacebook
dc.subject.otherCMDA
dc.subject.otherQCA
dc.titleFemale style vs. male style or something in between? : a case study on gendered communication on the Humans of New York Facebook page
dc.title.alternativeCase study on gendered communication on the Humans of New York Facebook page
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512083936
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2015-12-08T15:11:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokieli
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysoverkkoviestintä
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot