Tunteiden ja tavoitteiden tulkki : kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista oppilaanohjauksen osalta
Suomessa ohjauskoulutuksen perustana käytettävä kirjallisuus esittää ohjaustyön ohjattavan elämään liittyvien ongelmien ratkaisemisena yhteistyössä ohjaajan kanssa. Peruskoulussa toteutettava oppilaanohjaus kuitenkin saa opetuksen järjestämistä pakottavasti ohjaavassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa toisenlaisia tavoitteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kriittisen diskurssianalyysin keinoin, millaisia diskursseja peruskoulussa tarjottavaan oppilaanohjaukseen liittyy ja miten ohjaus niissä ymmärretään.
Tutkimuksen aineisto koostui Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2004 ja 2014). Kriittinen diskurssianalyysi toteutettiin kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen suoritettiin aineistolähtöisesti ja toinen ensimmäisen vaiheen havaintojen sekä tutkimuskirjallisuudesta nousseiden näkökulmien pohjalta. Aineiston tulkinnassa käytettiin tukena erityisesti kapitalistisen yhteiskunnan kritiikkiä, positiointiteoriaa ja indoktrinaation käsitettä.
Ensimmäisen analyysivaiheen tuloksena löytyi neljä diskurssia, joille tyypillistä oli, että niillä oli välineellinen arvo onnistuneiden elämän- ja uravalintojen tekemisen tukena. Toisessa analyysivaiheessa löytyi kaksi suurempaa diskurssia, humanistinen ja kapitalistista yhteiskuntaa tukeva. Näistä ensimmäinen sijaitsee lähestulkoon kokonaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) yleisissä osissa, kun taas oppilaanohjausta koskevat luvut koostuvat enimmäkseen jälkimmäiseen diskurssiin liittyvistä lausumista.
Tutkimuksessa esitetään, että Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa oppilaanohjaaja saa ristiriitaisia tehtäviä oppilaan ja yhteiskunnan palvelemisessa, mikä ohjaajan tulisi tiedostaa.
...
Muu nimeke
Kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista oppilaanohjauksen osaltaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
Saviluoto, Anne-Mari (2017)TIIVISTELMÄ Saviluoto, Anne-Mari Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2017, 48s. Yläkoulussa monet oppilaat saavat ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ... -
Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ... -
Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Putz, Juho (2018)Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.