University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tunteiden ja tavoitteiden tulkki : kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista oppilaanohjauksen osalta

Thumbnail
View/Open
696.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Manka, Marjut
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Suomessa ohjauskoulutuksen perustana käytettävä kirjallisuus esittää ohjaustyön ohjattavan elämään liittyvien ongelmien ratkaisemisena yhteistyössä ohjaajan kanssa. Peruskoulussa toteutettava oppilaanohjaus kuitenkin saa opetuksen järjestämistä pakottavasti ohjaavassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa toisenlaisia tavoitteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kriittisen diskurssianalyysin keinoin, millaisia diskursseja peruskoulussa tarjottavaan oppilaanohjaukseen liittyy ja miten ohjaus niissä ymmärretään. Tutkimuksen aineisto koostui Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2004 ja 2014). Kriittinen diskurssianalyysi toteutettiin kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen suoritettiin aineistolähtöisesti ja toinen ensimmäisen vaiheen havaintojen sekä tutkimuskirjallisuudesta nousseiden näkökulmien pohjalta. Aineiston tulkinnassa käytettiin tukena erityisesti kapitalistisen yhteiskunnan kritiikkiä, positiointiteoriaa ja indoktrinaation käsitettä. Ensimmäisen analyysivaiheen tuloksena löytyi neljä diskurssia, joille tyypillistä oli, että niillä oli välineellinen arvo onnistuneiden elämän- ja uravalintojen tekemisen tukena. Toisessa analyysivaiheessa löytyi kaksi suurempaa diskurssia, humanistinen ja kapitalistista yhteiskuntaa tukeva. Näistä ensimmäinen sijaitsee lähestulkoon kokonaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) yleisissä osissa, kun taas oppilaanohjausta koskevat luvut koostuvat enimmäkseen jälkimmäiseen diskurssiin liittyvistä lausumista. Tutkimuksessa esitetään, että Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa oppilaanohjaaja saa ristiriitaisia tehtäviä oppilaan ja yhteiskunnan palvelemisessa, mikä ohjaajan tulisi tiedostaa. ...
Alternative title
Kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista oppilaanohjauksen osalta
Keywords
opetussuunnitelma oppilaanohjaus peruskoulu kriittinen diskurssianalyysi valta positiointi Diskurssianalyysi opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511253832

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit 

    Saviluoto, Anne-Mari (2017)
    TIIVISTELMÄ Saviluoto, Anne-Mari Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2017, 48s. Yläkoulussa monet oppilaat saavat ...
  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen 

    Meriranta, Kirsi (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
  • Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa 

    Jäntti, Anna (2021)
    Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ...
  • Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä 

    Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)
    TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ...
  • Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 

    Putz, Juho (2018)
    Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre