Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
TIIVISTELMÄ
Saviluoto, Anne-Mari
Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2017, 48s.
Yläkoulussa monet oppilaat saavat ensimmäisen omakohtaisen kosketuksen työelämään koulun mahdollisen lähi-Tet:n kautta tai viikosta muutamaan viikkoon kestävän Tet:n tai työssäoppijakson kautta, joita on JOPO-luokilla. Toki työelämää he pääsevät seuraamaan sivuista vanhempien tai muiden lähellä olevien aikuisten siihen osallistuessa. Työelämästä puhutaan koulussa myös oppitunneilla, pääasiassa oppilaanohjauksen tunneilla. Oppilaanohjauksen kirjoissa työelämä kulkee läpi kirjan, mutta enemmän sitä on kirjojen perusteella tarkoitettu käsiteltävän 8. vuosiluokalla. Oppilaanohjauksen oppikirjat ovat luomassa ja rakentamassa oppilaiden mielikuvia työelämästä, mikäli kirja on oppitunneilla käytössä.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millainen kuva työelämästä syntyy oppilaanohjauksen oppikirjojen välityksellä. Aineistoksi valikoitui viime vuosina julkaistuja oppilaanohjauksen oppikirjoja kolme: Futurix, Opastin ja Valmentaja.
Tutkimuksen lähtökohta on konstruktionistinen ja tutkimuskysymysteni arvoituksen ratkaisemiseksi valitsin diskurssianalyysin. Olin kiinnostunut siitä, millaisia diskursseja työelämästä kirjoissa rakennetaan ja tuotetaan. Lisäksi minua kiinnosti millaisia funktioita nämä diskurssit mahdollistivat sekä millaiseen asemaan oppilaanohjauksen kirjat oppilaita työelämäosioissa asemoivat.
Tulkintani perusteella nimesin kolme vahvinta diskurssia oppilaanohjauksen työelämää käsittelevistä osioista seuraavasti: dynaamisuus-, hyvä työntekijä- sekä sääntödiskurssi. Näiden seurauksena työelämä näyttäytyy muuntuvana ja sitä kautta hieman epävarmana. Vaikkakin työelämä näyttäytyy muuntuvana, niin sillä on kuitenkin oppikirjojen diskurssien mukaan omat lainalaisuudet. Diskurssien kautta työelämä näyttäytyy tulevaisuudessa moniosaajien, oma-aloitteisten omaa uraansa suunnittelevien pelikenttänä, jotka ovat hankkineet sellaiset taidot, että kykenevät opiskelemaan ja oppimaan uutta läpi elämän.
Asiasanat: oppilaanohjaus, peruskoulu, oppikirjat, työelämä, diskurssianalyysi, diskurssi
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
Soppi, Karri (2024)Peruskoulu Suomessa päättyy yhdeksännellä luokalla tehtävään toisen asteen koulutusvalintaan, joka tyypillisesti tarkoittaa valintaa joko hakeutumisesta yleissivistäviin lukio-opintoihin tai opiskelemaan ammatillista ... -
Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
Öster, Katri (2011)Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli ... -
Tunteiden ja tavoitteiden tulkki : kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista oppilaanohjauksen osalta
Manka, Marjut (2015)Suomessa ohjauskoulutuksen perustana käytettävä kirjallisuus esittää ohjaustyön ohjattavan elämään liittyvien ongelmien ratkaisemisena yhteistyössä ohjaajan kanssa. Peruskoulussa toteutettava oppilaanohjaus kuitenkin saa ... -
Orimattilan Jokivarren koulun oppilaanohjauksen www-sivusto
Heinänen, Satu (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Pienryhmien käyttö oppilaanohjauksen välineenä : tapaustutkimus peruskoulun seitsemännen luokan ryhmädynamiikasta
Silvennoinen, Mari (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.