Erityisopettajien kokemuksia oppilashuoltoryhmän moniammatillisesta yhteistyöstä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia erityisopetta-
jilla on oppilashuoltoryhmien moniammattillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksen
avulla haluttiin saada tietoa siitä, mitkä ovat moniammatillista yhteistyötä tu-
kevia käytänteitä oppilashuollossa ja siitä, miten ja millä tavoin moniammatil-
lista yhteistyötä hyödynnetään oppilashuollossa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tut-
kimushenkilöinä oli neljä erityisopettajaa, jotka toimivat vakituisina jäseninä
koulujensa oppilashuoltoryhmissä. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaas-
tatteluilla keväällä 2015. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimuksen löytöjen perusteella moniammatillinen yhteistyö oli oppi-
lashuoltoa tukeva ja sen tuloksellisuutta parantava tekijä. Erityisopettajien mu-
kaan oppilashuollon moniammatillista yhteistyötä tukevia tekijöitä ovat erityi-
sesti oppilashuoltoryhmän avoin luottamuksellinen ja tasa-arvoinen ilmapiiri,
tarvittava aika ja paikka sekä työn suunnitelmallisuus ja arvioiminen.
Moniammatillista yhteistyötä hyödynnettiin oppilashuollon eri proses-
seissa monin tavoin, erityisesti oppilaiden tilanteiden ja tuen tarpeen määritte-
lyssä ja tukitoimien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilashuollon mo-
niammatillisessa yhteistyössä korostui kuitenkin eri alojen väliset roolit ja nii-
den rajat, jotka vaikuttivat yhteistyön intensiivisyyteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ... -
Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä
Hovila, Laura (2020)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät ... -
Kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajien sekä erityisopettajien välisestä yhteistyöstä
Veikkolainen, Veera (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka ... -
”Jotenki se ajatus siitä, että yhdessä ollaan paljon enemmän kuin yksin” : moniammatillinen yhteistyö kouluyhteisössä
Kallunki, Henna (2019)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, mitä moniammatillisen yhteistyön tekemisellä kouluyhteisössä tarkoitetaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista moniammatillista yhteistyötä opettajat ja oppilashuollon eri ... -
Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
Rytioja, Marleene (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi peruskoulussa toimivat erityisopettajat ajattelevat koulukuraattorin roolin koulussa. Koulukuraattorin roolia tarkasteltiin kolmen kontekstin kannalta. Nämä olivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.