dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.author | Rikkola, Ville-Pekka | |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T18:47:09Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T18:47:09Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1504307 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47755 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia erityisopetta-
jilla on oppilashuoltoryhmien moniammattillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksen
avulla haluttiin saada tietoa siitä, mitkä ovat moniammatillista yhteistyötä tu-
kevia käytänteitä oppilashuollossa ja siitä, miten ja millä tavoin moniammatil-
lista yhteistyötä hyödynnetään oppilashuollossa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tut-
kimushenkilöinä oli neljä erityisopettajaa, jotka toimivat vakituisina jäseninä
koulujensa oppilashuoltoryhmissä. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaas-
tatteluilla keväällä 2015. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimuksen löytöjen perusteella moniammatillinen yhteistyö oli oppi-
lashuoltoa tukeva ja sen tuloksellisuutta parantava tekijä. Erityisopettajien mu-
kaan oppilashuollon moniammatillista yhteistyötä tukevia tekijöitä ovat erityi-
sesti oppilashuoltoryhmän avoin luottamuksellinen ja tasa-arvoinen ilmapiiri,
tarvittava aika ja paikka sekä työn suunnitelmallisuus ja arvioiminen.
Moniammatillista yhteistyötä hyödynnettiin oppilashuollon eri proses-
seissa monin tavoin, erityisesti oppilaiden tilanteiden ja tuen tarpeen määritte-
lyssä ja tukitoimien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilashuollon mo-
niammatillisessa yhteistyössä korostui kuitenkin eri alojen väliset roolit ja nii-
den rajat, jotka vaikuttivat yhteistyön intensiivisyyteen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (48 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kouluhyvinvointi | |
dc.subject.other | moniammatillinen yhteistyö | |
dc.title | Erityisopettajien kokemuksia oppilashuoltoryhmän moniammatillisesta yhteistyöstä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201511193738 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2015-11-19T18:47:10Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | monialaisuus | |
dc.subject.yso | oppilashuolto | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |