University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa

Thumbnail
View/Open
383.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rytioja, Marleene
Date
2010
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi peruskoulussa toimivat erityisopettajat ajattelevat koulukuraattorin roolin koulussa. Koulukuraattorin roolia tarkasteltiin kolmen kontekstin kannalta. Nämä olivat oppilashuoltoryhmä, kouluyhteisössä esiintyvien ongelmien ratkaiseminen ja kuraattorin työn merkitys erityisopettajan omalle työlle. Tutkimus on tehty nimenomaan erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu koulukuraattorin työtä ja oppilashuoltoa käsittelevään aikaisempaan tutkimukseen. Aikaisemman tutkimuksen perusteella kuraattorin ajatellaan toimivan koulussa sosiaalityöntekijän roolissa, jonka tehtävänä on kohdata oppilaiden sosiaalisia ongelmia ja konsultoida opettajia ongelmatilanteissa. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen tutkimusongelman avulla. Näistä ensim-mäinen käsitteli koulukuraattorin roolia oppilashuoltoryhmässä. Toinen tutkimusongelma tarkasteli koulukuraattorin käyttämiä ongelmanratkaisukeinoja ja kolmas kuraattorityön merkitystä erityisopettajien omalle työlle. Tutkimusjoukkona olivat peruskouluissa toimivat erityisopettajat ja tutkimukseen osallistui 195 erityisopettajaa ympäri Suomen. Pääasiassa Likert-tyyppisistä väittämistä koostuneet muuttujat analysoitiin määrällisillä menetelmillä kuten pääkomponenttianalyysillä, ristiintaulukoinnilla, khiin neliö -testillä, Mann-Whitneyn U-testillä ja Kurskal-Wallisin -testillä. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla. Tutkimustulokset osoittivat, että erityisopettajat kokevat kuraattorin tärkeäksi yhteistyökumppaniksi. Kuraattoriresurssit ovat kuitenkin liian pienet, jonka vuoksi kuraattorin rooli jää irralliseksi koulun arjesta. Tulosten perusteella koulukuraattorin rooli on osittain ristiriitainen, sillä erityisopettajat painottavat yhtä lailla sekä kasvattajan että sosiaalityöntekijän roolia. Erityisopettajien käsitykset erosivat jonkin verran toisistaan muun muassa työpaikan, kuraattoripalvelujen saatavuuden ja oppilashuoltoryhmään osallistumisen perusteella. Tämän tutkimuksen perusteella suurin osa erityisopettajista ajattelee kuraattorin toimivan koulussa oppilaiden kasvun tukijana sekä sosiaalityön asiantuntijana, keskittyvän työssään yksittäisten oppilaiden ongelmien ratkaisuun sekä tukevan erityisopettajaa oppilaiden elämäntilanteisiin liittyvien ongelmien kohtaamisessa. ...
Keywords
koulukuraattori erityisopettaja yhteistyö oppilashuolto asiantuntijuus koulukuraattorit erityisopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006232143

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21341]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre