Erityisopettajien kokemuksia oppilashuoltoryhmän moniammatillisesta yhteistyöstä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia erityisopetta-
jilla on oppilashuoltoryhmien moniammattillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksen
avulla haluttiin saada tietoa siitä, mitkä ovat moniammatillista yhteistyötä tu-
kevia käytänteitä oppilashuollossa ja siitä, miten ja millä tavoin moniammatil-
lista yhteistyötä hyödynnetään oppilashuollossa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tut-
kimushenkilöinä oli neljä erityisopettajaa, jotka toimivat vakituisina jäseninä
koulujensa oppilashuoltoryhmissä. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaas-
tatteluilla keväällä 2015. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimuksen löytöjen perusteella moniammatillinen yhteistyö oli oppi-
lashuoltoa tukeva ja sen tuloksellisuutta parantava tekijä. Erityisopettajien mu-
kaan oppilashuollon moniammatillista yhteistyötä tukevia tekijöitä ovat erityi-
sesti oppilashuoltoryhmän avoin luottamuksellinen ja tasa-arvoinen ilmapiiri,
tarvittava aika ja paikka sekä työn suunnitelmallisuus ja arvioiminen.
Moniammatillista yhteistyötä hyödynnettiin oppilashuollon eri proses-
seissa monin tavoin, erityisesti oppilaiden tilanteiden ja tuen tarpeen määritte-
lyssä ja tukitoimien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilashuollon mo-
niammatillisessa yhteistyössä korostui kuitenkin eri alojen väliset roolit ja nii-
den rajat, jotka vaikuttivat yhteistyön intensiivisyyteen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ... -
Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä
Hovila, Laura (2020)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät ... -
Kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajien sekä erityisopettajien välisestä yhteistyöstä
Veikkolainen, Veera (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka ... -
”Jotenki se ajatus siitä, että yhdessä ollaan paljon enemmän kuin yksin” : moniammatillinen yhteistyö kouluyhteisössä
Kallunki, Henna (2019)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, mitä moniammatillisen yhteistyön tekemisellä kouluyhteisössä tarkoitetaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista moniammatillista yhteistyötä opettajat ja oppilashuollon eri ... -
Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
Rytioja, Marleene (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi peruskoulussa toimivat erityisopettajat ajattelevat koulukuraattorin roolin koulussa. Koulukuraattorin roolia tarkasteltiin kolmen kontekstin kannalta. Nämä olivat ...