Show simple item record

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja.
dc.contributor.authorPaajala, Emmi
dc.date.accessioned2015-11-18T17:47:24Z
dc.date.available2015-11-18T17:47:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1504222
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47740
dc.description.abstractPaajala, Emmi. Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuk-sessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatus-tieteiden laitos. 64 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin lastenkirjallisuuden käyttöä esikouluikäisten lasten tunneilmaisun tukemisessa. Tavoitteena oli kahden erilaisen toimintatavan avulla elävöittää tunnekasvatusta. Aiemman tutkimuksen mukaan yli 5-vuotiaat lasten pystyvät samastumaan saduissa ja tarinoissa esiintyviin henki-löihin, sekä vertaamaan tapahtumia omaan elämäänsä. Tutkimus toteutettiin etnografisena tutkimuksena, jonka nauhoitet-tuihin opetustilanteisiin tutkija osallistui aktiivisena jäsenenä. Tutkimusryhmä koostui kahdeksasta esikouluikäisestä lapsesta. Heistä neljä oli tyttöjä ja neljä poikia. Lapset osallistuivat tutkimuksessa niin yksilö- kuin paritehtäväänkin. Tehtävät näyttäytyivät lapsille pääsääntöisesti tavallisena esikoulutoimintana. Kaikki lapset olivat aineistonkeruun aikana 6-vuotiaita. Aineistoanalyysi toteu-tettiin sisällönanalyysin avulla, etsien vastauksia kahteen tutkimuskysymyk-seen, jotka liittyivät tunteiden nimeämiseen ja tarinoihin samastumiseen. Tulosten mukaan lapset pystyivät samastumaan tarinoiden henki-löihin, sekä sanoittamaan omaa samastumistaan tapahtumiin. Tulos on yhtene-vä aiempien tutkimustulosten kanssa. Tarinoiden henkilöhahmoja kuvatessa lapset nimesivät niiden tunteita sekä kuvailivat hahmojen ulkonäköä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertunneilmaisu
dc.titleLastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511183716
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodEtnografia
dc.date.updated2015-11-18T17:47:25Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysosadut
dc.subject.ysotarinat
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright