Yksinäisyys ja tunneilmapiiri Tove Janssonin kuvituksissa kirjaan Muumipappa ja meri
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Maisteritutkielmassa tarkastellaan Tove Janssonin romaania Muumipappa ja meri (1965) yksinäisyyden ja tunneilmaisun näkökulmasta. Yksinäisyys näyttäytyy tutkielmassa vuorovaikutuksellisena prosessina, kokemuksena ja tunteena. Tutkielman tavoitteena on tarkastella visuaalisen kerronnan menetelmiä, joilla Tove Jansson ilmaisee yksinäisyyden kokemuksia. Tutkimusaineisto koostuu Tove Janssonin alkuperäisteoksista sisältäen julkaistuja kuvituksia, julkaisemattomia kuva-aiheita ja luonnoksia. Aineiston luonne mahdollistaa vertailevan visuaalisen analyysin Janssonin eri kuvitusversioiden välillä. Samalla se johdattaa Janssonin kuvitustyön prosessin tarkasteluun.
Tutkielmassa hyödynnetään kuvakirjatutkimuksen metodologiaa, mikä tarkoittaa verbaalisen kerronnan tärkeyttä osana visuaalista analyysiä. Kuvitusten tunneilmaisua tarkastellaan sommitelmallisten menetelmien sekä kuvan tilallisten keinojen, kuten etäisyyksien ja perspektiivin kautta. Myös hahmojen asennot, katseiden suunnat ja kuvien rajaus johdattavat kuvan tunneilmaisun tulkintaan. Nämä kuvanlukutavat tukevat myös fokalisaation eli näkökulman havainnointia kuvassa. Narratologiasta juontuvan fokalisaation merkitys näkyy tutkielmassa kuvan ja sanan vuorovaikutuksen ja koetun yksinäisyyden tarkastelussa.
Tunneilmapiiri ymmärretään tutkielmassa muuttuvana tunnelmana, joka kehittyy henkilöhahmojen tunteiden, kommunikoinnin ja ympäristön synnyttämien merkitysten myötä. Näitä merkityksiä havainnoidaan tutkielmassa affektien muodossa sekä Janssonin tekstistä että kuvituksista. Affektien havainnoinnin tavoitteena on luoda käsitystä saaren ja hahmojen välisistä merkityssuhteista, jotka kytkeytyvät myös heidän yksinäisyyden kokemuksiinsa. Tutkielmassa nojataan näkemykseen, jossa affektiivisuus muodostuu yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksessa. Tämän kautta affektiivisuus ymmärretään osaksi tarinan tunneilmapiirin muotoutumista. Tutkielmassa yksinäisyyttä tarkastellaan myös orientaation ja omaelämäkerrallisen materiaalisuuden näkökulmasta. Ne johdattavat yksinäisyyteen ajautumisen mutta ennen kaikkea yksinäisyyden seurausten tarkasteluun Tove Janssonin tekstin ja kuvitusten kautta.
Jansson hyödyntää tehokkaasti kuvan vahvuuksia eli tilallisuutta ja perspektiiviä. Hahmojen kehojen asennoilla hän ilmaisee kohtausta laajemmin heidän karaktääriään ja tunnetilaansa tarinassa. Myös miljöö saa kuvituksissa merkityksen hahmojen sisäisen kokemusmaailman välittämisessä. Janssonin kerronnassa affektiivisuus rakentaa tarinan tunneilmapiiriä sekä visuaalisessa että verbaalisessa kerronnassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Värit Tove Janssonin kuvakirjassa "Kuinkas sitten kävikään?"
Kyllönen, Sofia (2024)Tässä tutkielmassa tutkittiin semioottisen lähestymistavan avulla "Kuinkas sitten kävikään?" -kuvakirjan värejä. Tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten värit viestivät kirjan tunnelmia, ja millaisia symbolisia merkityksiä ... -
”Mietin voiko lapsella olla kaksi äitiä tai isää” : perheiden representaatioita 1990- ja 2000-lukujen suomalaisessa lastenkirjallisuudessa
Luukkainen, Kaisla (2022)Tutkielmassa tarkastellaan perheiden representaatioita 1990- ja 2000-lukujen suomalaisessa lastenkirjallisuudessa. Aineistoon valitut teokset koostuvat viidestä kyseisille vuosikymmenille sijoittuvasta lastenkirjasta, mille ... -
”Jos vain voisin pysyä unessa, voisin pysyä kotona” : pakolaisuuden kokemuksen representaatio neljässä suomalaisessa kuvakirjassa
Leppälä, Henriina (2023)Tässä tutkielmassa tarkastelen, kuinka pakolaisuutta sekä pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden kokemuksia esitetään neljässä vuosina 2018–2022 julkaistussa suomalaisessa kuvakirjassa. Kohdeteokset ovat Sanna Pelliccionin ... -
Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Seppänen, Maisa (2017)Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011, Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja ... -
Monimuotoinen metsä 2020-luvun kotimaisten lastenkirjojen kuvitustaiteessa
Parén, Kaisa (2023)Tämän tutkielman tavoitteena on vastata kysymykseen, miten 2020-luvun kotimaisissa lastenkirjoissa kuvitetaan metsää. Tuodaanko luonnon monimuotoisuus ilmi kuvituksissa ja millä keinoilla kuvittaja ilmaisee sitä? Käyttääkö ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.