Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) esimiehen ammatillisen identiteetin tukijana : lähiesimiesten kokemuksia Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta ja sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaneiden esimiesten kokemuksia tutkinnon suorittamisesta sekä sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä. Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää, teemahaastattelua käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa saman organisaation lähiesimiestä, jotka olivat suorittaneet Johtamisen erikoisammattitutkinnon samanaikaisesti. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Johtamisen erikoisammattitutkintoa lähdetään suorittamaan, koska halutaan kehittää omaa osaamista. Johtamisen erikoisammattitutkinto itsessään koetaan hyödyllisenä, mutta melko sekavana palettina, osittain sen hankalan käsitteistön vuoksi. Johtamisen erikoisammattitutkinnon koettiin tukevan ja vahvistavan esimiesidentiteettiä tutkintoon liittyvien palauteprosessien sekä itsearvioinnin avulla. Erityisen tärkeä rooli ammatillisen identiteetin kehittymisen kannalta tutkinnon puitteissa koettiin olevan alaisilla ja heiltä saatavalla palautteella. Johtamisen erikoisammattitutkintoa pidettiin hyvänä keinona ylläpitää ja uudistaa omaa osaamista sekä vahvistaa esimiestaitoja. Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että Johtamisen erikoisammatitutkinto tarjoaa välineitä esimiehen ammatillisen identiteetin muovaamiselle, mutta tutkinto ei kuitenkaan itsessään muuta esimiesidentitettiä vaan pikemminkin tukee sitä. Tämä tutkimus antoi hyödyllistä tietoa JET-tutkinnon hyödyistä ja tutkinnon toteuttamisen haasteista sekä lähiesimiesten kokemuksista näyttötutkinnon suorittamisesta. Tämän tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan käyttää hyväksi JET-tutkintoa ja sen käsitteistöä arvioitaessa sekä esimieskoulutuksia suunnitellessa ja vertaillessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia sitä, minkälaisia keinoja lähiesimiehille ja työntekijöille annetaan työn arjessa ajatellen oman ammatillisen identiteetin pohdintaa, rakentamista ja tunnistamista sekä työssä oppimista.
...
Alternative title
Lähiesimiesten kokemuksia Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta ja sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
Alenius, Johanna; Ohtonen, Taija (2010)Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen ... -
Ammatillisen identiteetin rakentuminen puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden kokemana : "en mä ainakaan siivoomaan lähde kun mä saan tehdä sitä kotonakii"
Mielonen, Anne (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen koulutuksen aikaisissa konteksteissa. Toisena tutkimuskysymyksenä ... -
Hyvä johtajuus ammatillisen toimijuuden tukijana IT-alan organisaatioissa
Keronen, Sara (2018)Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia hyvää johtajuutta ammatillisen toimijuuden näkökulmasta kahdessa ohjelmistokehittämisen organisaatiossa. Tarkoituksena oli kuvata sitä, millaista hyvä johtajuus on ja miten se ... -
Tutkielma kuvataidepsykoterapeutin työn ja ammatillisen identiteetin kokemuksista
Nykänen, Elina (2019)Kuvataidepsykoterapia on kuvallista psykoterapiaa, jossa terapeutin ja asiakkaan lisäksi on kolmas ulottuvuus, eli kuva. Tässä tutkielmassa analysoidaan suomalaisten kuvataidepsykoterapeuttien työkokemuksia ja ammatillista ...