University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana

Thumbnail
View/Open
3.5Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Alenius, Johanna |
Ohtonen, Taija
Date
2010
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen opiskelijoille suunnattu uraohjausryhmä. Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvata uraohjausryhmää yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana. Ensinnäkin tarkastelimme, miten opiskelijat kuvaavat kokemustaan uraohjausryhmästä ja toiseksi sitä, miten he kuvaavat ammatillista identiteettiään. Näihin kysymyksiin vastaamalla muodostimme synteesin, jonka kautta saimme vastauksen päätutkimuskysymykseen: ”Miten uraohjausryhmä voi tukea yliopistoopiskelijoiden ammatillista identiteettiä?”. Käsittelemme tutkimuksemme teoriaosuudessa uraohjausryhmää sekä uraohjauksen että ryhmäohjauksen näkökulmista, sillä tutkimassamme uraohjausryhmässä toteutettiin uraohjausta ryhmäohjauksen keinoin. Toinen keskeinen teema on ammatillinen identiteetti, jota lähestymme niin koulutuksen kuin työelämän näkökulmasta. Tutkimuksemme toteutimme käyttäen aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelu mahdollistaa toisaalta sen, että tutkittavat saavat avoimesti kuvata kokemuksiaan ja toisaalta sen, että kaikkien haastateltavien kanssa käydään läpi tietyt aihepiirit. Analyysiprosessissa etenimme systemaattisesti ja aineistolähtöisesti grounded theory-lähestymistavan mukaisesti. Opiskelijoiden kuvatessa kokemustaan uraohjausryhmästä näyttäytyi se toisaalta voimavaraistavana ja toisaalta merkityksettömänä. Opiskelijat toivat esiin toisaalta uraohjausryhmässä tapahtuneen konkreettisen toiminnan ja omat lähtökohtansa, toisaalta erilaiset kokemukset uraohjausryhmään liittyen. Opiskelijoiden kuvatessa ammatillista identiteettiään korostuu sen monimuotoisuus. Opiskelijat kuvasivat identiteettiään eri piirteiden kautta: itsetuntemus, ammatillinen varmuus, ymmärrys alalle hakeutumisesta, suhde alan opiskeluun, tulevaisuusorientaatio, käsitys maantieteen alasta, oikean alan löytyminen sekä näkemykset työelämästä. Näissä piirteissä esiintyi huomattavaa vaihtelua, joten uraohjausryhmään osallistuneilla opiskelijoilla voidaan nähdä olevan hyvin heterogeeninen ammatillinen identiteetti. Tämä asettaa haasteita ohjauksen toteuttamiselle. Lopuksi vertaillessamme uraohjausryhmästä ja ammatillisesta identiteetistä saamiamme tuloksia kävi ilmi, että opiskelijat kokivat saaneensa uraohjausryhmästä sellaisia valmiuksia, joiden voi nähdä tukevan heidän ammatillisen identiteetin eri piirteitä. Toisaalta uraohjausryhmä voidaan kokea myös merkityksettömänä, jolloin sen hyöty ammatillisen identiteetin kannalta jää vähäisemmäksi. ...
Keywords
Grounded theory ohjaus (neuvonta ja opastus) ryhmät pienryhmät ammatti-identiteetti urasuunnittelu korkeakouluopiskelu ohjaus grounded theory
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201012173189

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Elämänpituinen matkahan tää on." : ohjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana 

    Alakarhu, Mirva (2015)
    Alakarhu, Mirva. 2015. ”Elämänpituinen matkahan tää on.” Ohjausalan opis-kelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintojen aikana. Kasva-tustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa 

    Laaksonen, Antti (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunta-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia heidän oppimisestaan ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä koulutusohjelmassa opiskelun aikana opiskeltaessa työelämälähtöisillä ...
  • Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta 

    Lahtiola, Johanna; Muhonen, Anniina (2018)
    Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan ...
  • Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) esimiehen ammatillisen identiteetin tukijana : lähiesimiesten kokemuksia Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta ja sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä 

    Kåla, Jenni (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaneiden esimiesten kokemuksia tutkinnon suorittamisesta sekä sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä. Tutkimus ...
  • Mistä on tulevaisuuden journalistit tehty? : viiden maan journalistiikan opiskelijoiden näkemyksiä ja odotuksia tulevasta ammatistaan 

    Karjalainen, Anna Katariina (2014)
    Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, millaisena tulevaisuuden journalistit eli journalistiikan opiskelijat näkevät ammattinsa tulevaisuuden ja mikä heitä motivoi opiskelemaan journalisteiksi. Tutkimusta varten on ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre