Tutkielma kuvataidepsykoterapeutin työn ja ammatillisen identiteetin kokemuksista
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kuvataidepsykoterapia on kuvallista psykoterapiaa, jossa terapeutin ja asiakkaan lisäksi on kolmas ulottuvuus,
eli kuva. Tässä tutkielmassa analysoidaan suomalaisten kuvataidepsykoterapeuttien työkokemuksia ja ammatillista identiteettiä. Lähtökohta tarkastelulle on se, että ammatillinen identiteetti on narratiivinen eli se rakentuu haastateltavien kerronnassa.
Tutkielman aineisto koostuu haastatteluista. Tutkittavilla on ollut vapaus valita henkilöhaastattelun tai sähköpostitse toteutetun, lomakemuotoisen haastattelun väliltä. Kaikki haastateltavat ovat vastanneet samoihin haastattelukysymyksiin. Äänitettyjä haastatteluja aineistossa on yhteensä kolme. Lomakemuotoisia haastatteluja on puolestaan yhteensä viisi. Samoja tutkittavia on haastateltu toisessa vaiheessa uudelleen. Aineiston analyysin metodina on lähiluku, jossa analysoidaan haastateltavien kerronnassa syntyviä merkityksiä.
Haastatteluissa selvitettiin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, millaiseksi tutkittavat kokevat kuvataidepsykoterapeutin ammatin. Haastateltavat merkityksellistävät ammattiaan sen hoidollisten ulottuvuuksien kautta. Kuvataidepsykoterapia on ammatti, jossa haastateltavat kokevat oppivansa ja kehittyvänsä jatkuvasti. Haastateltavien kerronnassa korostuvat myös tietyt persoonalliset, ammatissa hyväksi koetut ominaisuudet, kuten luovuus tai herkkyys. Ammatillinen identiteetti on haastateltaville jatkuva oppimisen prosessi, johon liittyvät aiemmat ammatilliset tarinat ja työkokemukset.
Tutkielma osoittaa, että ammatillinen identiteetti rakentuu niin sosiaalisista, kuin persoonallisista ulottuvuuksista. Etnologiassa ja antropologiassa identiteettejä tarkastellaan myös kulttuurisina. Haastateltavien työkokemukset ja ammatillinen identiteetti konstruoituvat siis sosiaalisen, persoonallisen ja kulttuurisen vuoropuheluna.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25002]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
Ranta, Pauliina; Mustonen, Rita (2020)Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, ... -
Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) esimiehen ammatillisen identiteetin tukijana : lähiesimiesten kokemuksia Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta ja sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä
Kåla, Jenni (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaneiden esimiesten kokemuksia tutkinnon suorittamisesta sekä sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä. Tutkimus ... -
Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
Alenius, Johanna; Ohtonen, Taija (2010)Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen ...