Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) esimiehen ammatillisen identiteetin tukijana : lähiesimiesten kokemuksia Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta ja sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaneiden esimiesten kokemuksia tutkinnon suorittamisesta sekä sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä. Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää, teemahaastattelua käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa saman organisaation lähiesimiestä, jotka olivat suorittaneet Johtamisen erikoisammattitutkinnon samanaikaisesti. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Johtamisen erikoisammattitutkintoa lähdetään suorittamaan, koska halutaan kehittää omaa osaamista. Johtamisen erikoisammattitutkinto itsessään koetaan hyödyllisenä, mutta melko sekavana palettina, osittain sen hankalan käsitteistön vuoksi. Johtamisen erikoisammattitutkinnon koettiin tukevan ja vahvistavan esimiesidentiteettiä tutkintoon liittyvien palauteprosessien sekä itsearvioinnin avulla. Erityisen tärkeä rooli ammatillisen identiteetin kehittymisen kannalta tutkinnon puitteissa koettiin olevan alaisilla ja heiltä saatavalla palautteella. Johtamisen erikoisammattitutkintoa pidettiin hyvänä keinona ylläpitää ja uudistaa omaa osaamista sekä vahvistaa esimiestaitoja. Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että Johtamisen erikoisammatitutkinto tarjoaa välineitä esimiehen ammatillisen identiteetin muovaamiselle, mutta tutkinto ei kuitenkaan itsessään muuta esimiesidentitettiä vaan pikemminkin tukee sitä. Tämä tutkimus antoi hyödyllistä tietoa JET-tutkinnon hyödyistä ja tutkinnon toteuttamisen haasteista sekä lähiesimiesten kokemuksista näyttötutkinnon suorittamisesta. Tämän tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan käyttää hyväksi JET-tutkintoa ja sen käsitteistöä arvioitaessa sekä esimieskoulutuksia suunnitellessa ja vertaillessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia sitä, minkälaisia keinoja lähiesimiehille ja työntekijöille annetaan työn arjessa ajatellen oman ammatillisen identiteetin pohdintaa, rakentamista ja tunnistamista sekä työssä oppimista.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511133656Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish