Ammatillisen identiteetin rakentuminen puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden kokemana : "en mä ainakaan siivoomaan lähde kun mä saan tehdä sitä kotonakii"
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen koulutuksen aikaisissa konteksteissa. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, miten koulutuksen sisäisillä opetus- ja ohjausjärjestelyillä on mahdollista tukea ammatillisen identiteetin rakentumista. Puhdistuspalveluala on yhteiskunnallisesti vähän arvostettu ammattiala eikä vastaavaa tutkimusta ole aiemmin tehty. Koulutusjärjestelyillä on vaikutusta uusien, alan ammattilaisten näkemykseen työstä ja itsestään ammatillisena toimijana.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2012 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla kahdeksalta vastavalmistuneelta tai opintojen loppuvaiheessa olevalta laitoshuoltajaopiskelijalta. Aineiston analysointi on tehty käyttäen ensin sisällönanalyysiä ja sen jälkeen analysointiin yhdistettiin narratiivinen lähestymistapa.
Löydösten mukaan ammatillisen identiteetin rakentumisessa keskeistä oli toimijuuden harjoittamismahdollisuudet oppilaitoksella ja työssä oppimassa. Toimijuus edellytti riittävää teoreettista tietoa ja taitoa sen soveltamisessa käytännön konteksteissa. Keskeistä oli työssä oppiminen ja työssä oppimisen kokemukset. Työelämän tarjoamat mallit ammatillisuudesta ja ohjausosaamisen hallinta toimivat merkityksellisinä tekijöinä ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Opiskelijoiden oma elämänkerrallinen historia kulkee aikuisopiskelijoiden opiskelupoluissa vahvasti mukana. Aiemmin rakentunut ammatillinen identiteetti joutuu koulutuksen aikana uudelleen neuvoteltavaksi erilaisissa käytännön yhteisöissä. Koulutuksen tarjoamat mahdollisuudet kokemusten jakamiseen, itsearviointiin ja oman opintopolun suunnitteluun vahvistavat toimijuuden kehittymistä.
Tutkimuslöydösten perusteella oppimisympäristöjen katsominen ei enää riitä pelkästään fyysisenä ja sosiaalisena tilana, vaan niiden väliseen kytkentään tarvitaan toimijuutta tukevaa resurssia. Tällaisina resursseina voi toimia opettajakoulutuksen pedagogisten rakenteiden tarkistaminen enemmän subjektiutta, motivointia ja innostamista sisältäväksi. Myös ammatillisten tutkintojen perusteisiin tulisi lisätä työssä oppimisen ohjaus yhtenä pakollisena tai valinnaisena tutkinnon osana, jolloin työelämän ohjausosaaminen tulisi luonnollisella tavalla ammatillisen koulutuksen myötä työelämän resurssiksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ammatillinen toimijuus työelämän muutosvirrassa.
Vähäsantanen, Katja (Kansanvalistusseura, 2014)Työorganisaatioilta ja työntekijöiltä edellytetään jatkuvaa kehittymistä nykyajan työelämässä. Jatkuvan uudistamisen tuoksinnassa on oleellista pohtia ja tutkia, miten kehittäminen voi tapahtua kestävällä tavalla tukien ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
Professional identity in changing workplaces : Why it matters, when it becomes emotionally imbued, and how to support its agentic negotiations
Vähäsantanen, Katja (Springer International Publishing, 2022)This chapter addresses professional identity in the workplace. The relevance of the topic derives from current trends in working life, in which constant changes require continuous professional identity negotiations. In ... -
Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
Huovila, Panu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia työssä oppimisen ja toimijuuden käytänteitä itsenäisessä myyntityössä esiintyy, ja mitkä tekijät resursoivat ja rajoittavat itsenäistä myyntityötä tekevien myyjien ...