"Kun muu työ keskeytyy" : sosiaalityön asiantuntijuus kriisitilanteiden tarinoissa
Tutkimukseni tavoitteena on kuvailla sosiaalityön asiantuntijuutta kriiseihin liittyvässä
työssä. Lisäksi haluan selvittää sosiaalityöntekijöiden kriisiteorian tuntemista sekä
tarkastella rakenteellisen sosiaalityön ilmenemistä sosiaalityössä.
Tutkimuskysymyksiksi muodostin: millaisista tekijöistä koostuu sosiaalityöntekijöiden
asiantuntijuus äkillisessä kriisitilanteessa, millaisissa tilanteissa sosiaalityöntekijät
arvioivat asiakkaan tarvitsevan muuta tukea ja miten he sen järjestävät sekä millaisena
kriisiprosessin mukainen osaaminen tarinoissa näyttäytyy. Lisäksi tavoitteenani on
tarkastella miten sosiaalityöntekijöiden tarinoissa näkyy rakenteellinen sosiaalityö.
Tutkimukseni toteutin laadullisesti. Aineistona käytin sosiaalityöntekijöiltä saamiani
eläytymismenetelmän mukaisia tarinoita. Tutkimusmenetelmänä käytin teoriasidonnaista
sisällönanalyysia tukenani tematisointi ja taulukointi tarinavariaatioiden mukaisesti.
Sosiaalityön asiantuntijuus näyttäytyy aineistoni valossa merkittävänä osana kriiseihin
liittyvää työtä. Sosiaalityön asiantuntijuus tarinoissa kuvautuu tiedon, taitojen ja eettisen
harkinnan kokonaisuudesta sisältäen myös rakenteellisen sosiaalityön piirteitä. Tiedon
osalta sosiaalityön asiantuntijuus muodostuu teoriatiedosta sekä tiedontuotannon
prosessista, jossa kerätään, jäsennetään ja jaetaan mm. palvelujärjestelmään sekä
sosiaaliturvaan liittyvää tietoa. Eettiset periaatteet kriisitilanteiden asiantuntijuudessa
ilmenevät työhön tarttumisen vastuuna, inhimillisinä asiakaskohtaamisina sekä median
suuntaan kriisitilanteen tiedon rajoittajana ja siten asiakkaiden suojeluna. Sosiaalityön
taidot koostuvat tiedon sekä etiikan käyttämisestä, sekä sosiaalityön prosessuaalisesta
työtavasta. Asiantuntijuus muodostuu jäsentämistyön, yhteistyön, kriisiasiakkaan
kohtaamisen ja tukemisen, henkisen ja aineellisen avun koordinointityön, sekä ennen
muuta ihmisen arjen jatkuvuuden turvaamisen huomiointina.
Sosiaalityöntekijä toimii kriisitarinoiden perusteella asiakkaita tai asiakasryhmiä kohtaan
inhimillisenä tahona tiedon, taidon, etiikan ja rakenteellisen sosiaalityön periaatteiden
hallitsemisesta huolimatta. Asiakastyön lisäksi sosiaalityöntekijä huolehtii omasta ja
työyhteisönsä hyvinvoinnista. Lisäksi sosiaalityöntekijä huolehtii verkostotyöstä
valistustyöstä. Verkostotyötä sosiaalityöntekijä voi tehdä myös sosiaalisen median kautta.
Tarinoista välittyi kriisityön teoriatiedon tarve. Teoriatiedon ja kriisitoimintaohjeiden
puuttuminen vaikeuttaa tavoitteellista toimintaa kriisitilanteessa.
...
Alternative title
Sosiaalityön asiantuntijuus kriisitilanteiden tarinoissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29588]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietoa, taitoa, etiikkaa ja oma persoona : sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuus asiakkaan traumaattisen kriisin kohtaamisessa
Lappalainen, Rebekka (2022)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuutta heidän kohdatessaan asiakkaita, jotka ovat kokeneet traumaattisen kriisin. Tutkielmani on määrällinen kyselytutkimus, jonka avulla pyrin ... -
Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä : kontekstina perusterveydenhuollon osastotyö
Saarinen, Saini (2021)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan käytännön kentällä työskennelleiden tai harjoittelussa olleiden lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa perusterve ... -
Opiskelijahuolto ja sosiaalityö toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Perttula, Rauno (2008)Tutkimuksessa tarkastellaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijahuoltoa ja sosiaalityötä hallinnan analytiikan näkökulmasta. Tarkoituksena on sosiaalityön tehtävän ja asiantuntijuuden paikantaminen ... -
Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
Tuominen-Leppäaho, Tiina (2008)Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun ... -
Sosiaalinen raportointi rakenteellisen sosiaalityön menetelmänä
Nousiainen, Mari (2022)Sosiaalinen raportointi on yksi rakenteellisen sosiaalityön menetelmä, jonka avulla on mahdollista kehittää sosiaali- ja hyvinvointipalveluja. Sosiaalisen raportoinnin keinojen avulla sosiaalityön ammattilaisilla on ...