University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opiskelijahuolto ja sosiaalityö toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa

Thumbnail
View/Open
381.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Perttula, Rauno
Date
2008
Discipline
SosiaalityöSocial Work

 
Tutkimuksessa tarkastellaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijahuoltoa ja sosiaalityötä hallinnan analytiikan näkökulmasta. Tarkoituksena on sosiaalityön tehtävän ja asiantuntijuuden paikantaminen oppilaitosorganisaatiossa. Olen toteuttanut tutkimukseni kolmella toisen asteen ammatillisella oppilaitoksella käyttämällä eläytymismenetelmää, jossa keskeiset opiskelijahuollon toimijat kirjoittivat sekä onnistuneeseen että epäonnistu-neeseen lopputulokseen päättyneen opiskelijahuoltotarinan laatimani kehyskertomuksen pohjalta. Eläytymismenetelmätarinoita analysoimalla määrittelin viisi sosiaalityön ulottuvuutta; tul-kitsija ja tukija, koordinoija, sillanrakentaja, rinnalla kulkija ja terapeuttinen kuuntelija. Oppilaitoksissa tehtävän sosiaalityön haasteena on tasapainoilu traditionaalisen koulutuk-sen institutionaalisen järjestyksen ja toisaalta uusliberalististen poliittisten rationaliteettien asettamien vaatimusten keskellä.. Hallitsevat poliittiset rationaliteetit asettavat sosiaalityöl-le managerialistisen tehtävän ja opiskelijahuollon sosiaalityön kehitys liittyy olennaisella tavalla yhteiskunnan hallinnallistumiseen ja hallinnan tapojen muutokseen. Opiskelijoiden auttamisen yksilöllistävillä käytännöillä oikeutetaan tasa-arvon kannalta tärkeiden asioiden sivuuttamista, mikä näennäisesti kuitenkin vastaa sosiaalityön omia asiakaslähtöisyyden arvoja. Tämän kriittisen huomion olen kiteyttänyt hallinnan kaksoissidoksen käsitteeseen. Sosiaalityön merkitys koulutuksen traditionaaliselle institutionaaliselle järjestykselle käsit-teellistyy tutkimustuloksissani perinteisen professionaalisuuden näkökulmasta asiantuntija-lupauksena. Oppilaitoksen sosiaalityö ei rajaudu selkeiksi toiminnallisiksi käytännöiksi, vaan se operoi jatkuvasti muuttuvissa tulkinnallisissa konteksteissa. Kriittinen reflektiivisyys on sosiaalityön tarkoituksenmukaisin orientaatio opiskelijahuol-totyökontekstissa, koska se voi mahdollistaa opiskelijoiden auttamisen oikeilla ja eettisesti perustelluilla tavoilla. ...
Keywords
opiskelijahuolto hallinta poliittinen rationaliteetti oppilaitoksen sosiaalityö asiantuntijuus eläytymismenetelmä oppilaitokset sosiaalityö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208202182

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23985]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Hyvää vointia : opiskelijahuollon toteutuminen, sen käytännöt ja kehittäminen toisen asteen ammatillisessa peruskoulutuksessa 

    Kotamäki, Saara; Niemi, Marja; Sirkiä, Helmi; Virnes, Elise; Räisänen, Anu; Hietala, Risto (Koulutuksen arviointineuvosto, 2010)
  • Hyvää vointia : opiskelijahuollon toteutuminen, sen käytännöt ja kehittäminen toisen asteen ammatillisessa peruskoulutuksessa : tiivistelmäraportti 

    Kotamäki, Saara; Niemi, Marja; Sirkiä, Helmi; Virnes, Elise; Räisänen, Anu; Hietala, Risto (Koulutuksen arviointineuvosto, 2010)
  • Taitava Keski-Suomi -tutkimus Osa 2, Työelämäyhteistyö ammatillisessa koulutuksessa ja työyhteisöjen oppiminen 

    Tynjälä, Päivi; Nikkanen, Pentti; Volanen, Matti Vesa; Valkonen, Sakari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)
  • Opiskelijan osallistaminen ja vaikuttamismahdollisuudet ammatillisessa koulutuksessa 

    Arkko, Marko (2020)
    Euroopan unionin laajuinen huoli on ollut lapsien ja nuorten oppiminen kouluissa ja oppilaitoksissa osaksi demokraattista yhteiskuntaa. Suomessa lainsäädäntö velvoittaa oppilaitoksia huomioimaan opiskelijan osallistamisen ...
  • Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa 

    Lehdikko, Emmi; Luoranen, Mira (2022)
    Monet nuoret kokevat mielenterveydellisiä haasteita, joihin koulujen opiskeluhuollon palvelut ovat ensisijainen avun hakemisen lähde. Lisäksi nuorten mielialalääkkeiden käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tässä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre