Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorJoensivu, Suvi
dc.date.accessioned2015-10-29T12:32:34Z
dc.date.available2015-10-29T12:32:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1498784
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47499
dc.description.abstractHenkilöbrändäys ja profiloituminen ovat olleet pitkään eri alojen kuuluisuuksien etuoikeus. Sosiaalinen media on kuitenkin mahdollistanut henkilöbrändäyksen hyvin laajalle yleisölle. Onkin arvioitu, että sosiaalisen median kanavat ovat nykyisin pääasiallisia areenoita henkilöbrändäykselle. Lisäksi digitaalinen viestintä ja sosiaalinen media ovat luoneet uuden viestinnän muodon: yksilöiden joukkoviestinnän. Näin ollen näyttää siltä, että sosiaalinen media on ollut sekä henkilöbrändäys-ilmiön aiheuttaja että mahdollistaja. Informaatioteknologian vallankumouksen aikana on kasvanut myös kaksi uutta sukupolvea, joiden tavat käyttää teknologiaa eroavat merkittävästi heidän vanhemmistaan. Nämä nuoret ja nuoret aikuiset ovat kuin kotonaan online-ympäristöissä ja viettävät siellä paljon aikaa päivittäin. Näin ollen, osa näistä nuorista ja nuorista aikuisista on muodostanut itseyttään verkkoympäristöissä ja luoneet itselleen verkkoidentiteetin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä motiiveista viestinnän opiskelijat brändäävät itseään sekä miten he käyttävät siinä sosiaalista mediaa. Lisäksi tarkoituksena on muodostaa kokonaiskäsitys siitä, miten viestinnän opiskelijat suhtautuvat henkilöbrändäykseen yleisesti. Vastaajaryhmä koostuu Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen opiskelijoista. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä (N=61). Tulokset osoittivat, että viestinnän opiskelijat kokivat henkilöbrändäyksen jokseenkin tärkeäksi. Kuitenkin vain kolmasosalla opiskelijoista oli henkilöbrändi. Jos opiskelija ei ollut brändännyt itseään tietoisesti, hänellä näytti olevan hankaluuksia oman brändinsä tiedostamisessa. Mies- ja naisopiskelijoiden suhtautumisessa henkilöbrändäyksesn huomattiin eroavaisuuksia. Lisäksi oli todennäköisempää, että miesopiskelijalla oli henkilöbrändi. Suurin motiivi henkilöbrändäykseen oli työelämä ja menestyminen työmaailmassa. Lisäksi, opiskelijat halusivat tulla huomatuiksi ja saada tunnustusta asiantuntijoina. Opiskelijat liittivätkin henkilöbrändäyksen vahvasti työelämään ja ammattilaisuuten ja asiantuntijuuteen. Sosiaalinen media oli pääasiallinen kanava henkilöbrändäykseen helppoutensa ja tehokkuutensa vuoksi. Tärkeää verkkobrändäyksessä oli opiskelijoiden mukaan sisällön laatu, aktiivisuus, muiden käyttäjien seuraaminen sekä oman profiilin visuaalisuus.fi
dc.description.abstractPersonal branding, self-branding, and self-promotion have been privileges of celebrities from different fields. Social media has, however, made the processes and techniques of personal branding accessible for a lot broader audience. Indeed, it has been argued that social media channels are nowadays the main arenas for personal branding. Digital communication and social media have created a new form of communication, mass self-communication. Therefore, it seems that social media has simultaneously been the catalyst and enabler for a phenomenon called personal branding. There are also two new generations that have grown up during the information technology revolution and their ways to use technology are drastically different from their parents. These adolescents and young adults feel at home online and spend a lot of time with online activities on a daily basis. Thus, the generations are partly constructing their selves online, some forming online identities. This research aims to clarify the motives driving communication students to brand themselves. Also, they ways in which social media is used in personal branding efforts will be explicated. In addition, the study attempts to form an overview about the attitudes communication students have towards personal branding. The respondent group consists of the communication students from the University of Jyväskylä. Data was gathered with an online survey (N=61). The results indicated that the communication students found personal branding important. Yet, only one third of the students had a personal brand. Seemed, that if students had not branded themselves intentionally, they had difficulties in recognizing their personal brand. Also, it was noted that female and male students differ in the attitudes towards personal branding, and more likely had a male student a personal brand than a female student. The biggest motivator for personal branding was work and succeeding in the working world. Moreover, the students wanted to stand out and gain recognition as professionals. Indeed, the students linked personal branding quite strongly to work and professionalism. Social media was the main channel due to its ease and efficiency. According to the students, important in online personal branding was the quality of the content, activity, following other users, and the visuality of one’s profile.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (99 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherPersonal branding
dc.subject.otherSelf-branding
dc.subject.otherProfessional branding
dc.subject.otherMass self-communication
dc.subject.otherOnline identity
dc.subject.otherHenkilöbrändi
dc.subject.otherHenkilöbrändäys
dc.subject.otherAsiantuntijabrändi
dc.subject.otherVerkkoidentiteetti
dc.titleCommunication students' motives for and attitudes towards personal branding
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201510293534
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2015-10-29T12:32:34Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysohenkilöt
dc.subject.ysoasiantuntijat
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysojoukkoviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot