Communication students' motives for and attitudes towards personal branding
Henkilöbrändäys ja profiloituminen ovat olleet pitkään eri alojen kuuluisuuksien etuoikeus. Sosiaalinen media on kuitenkin mahdollistanut henkilöbrändäyksen hyvin laajalle yleisölle. Onkin arvioitu, että sosiaalisen median kanavat ovat nykyisin pääasiallisia areenoita henkilöbrändäykselle. Lisäksi digitaalinen viestintä ja sosiaalinen media ovat luoneet uuden viestinnän muodon: yksilöiden joukkoviestinnän. Näin ollen näyttää siltä, että sosiaalinen media on ollut sekä henkilöbrändäys-ilmiön aiheuttaja että mahdollistaja. Informaatioteknologian vallankumouksen aikana on kasvanut myös kaksi uutta sukupolvea, joiden tavat käyttää teknologiaa eroavat merkittävästi heidän vanhemmistaan. Nämä nuoret ja nuoret aikuiset ovat kuin kotonaan online-ympäristöissä ja viettävät siellä paljon aikaa päivittäin. Näin ollen, osa näistä nuorista ja nuorista aikuisista on muodostanut itseyttään verkkoympäristöissä ja luoneet itselleen verkkoidentiteetin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä motiiveista viestinnän opiskelijat brändäävät itseään sekä miten he käyttävät siinä sosiaalista mediaa. Lisäksi tarkoituksena on muodostaa kokonaiskäsitys siitä, miten viestinnän opiskelijat suhtautuvat henkilöbrändäykseen yleisesti. Vastaajaryhmä koostuu Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen opiskelijoista. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä (N=61).
Tulokset osoittivat, että viestinnän opiskelijat kokivat henkilöbrändäyksen jokseenkin tärkeäksi. Kuitenkin vain kolmasosalla opiskelijoista oli henkilöbrändi. Jos opiskelija ei ollut brändännyt itseään tietoisesti, hänellä näytti olevan hankaluuksia oman brändinsä tiedostamisessa. Mies- ja naisopiskelijoiden suhtautumisessa henkilöbrändäyksesn huomattiin eroavaisuuksia. Lisäksi oli todennäköisempää, että miesopiskelijalla oli henkilöbrändi. Suurin motiivi henkilöbrändäykseen oli työelämä ja menestyminen työmaailmassa. Lisäksi, opiskelijat halusivat tulla huomatuiksi ja saada tunnustusta asiantuntijoina. Opiskelijat liittivätkin henkilöbrändäyksen vahvasti työelämään ja ammattilaisuuten ja asiantuntijuuteen. Sosiaalinen media oli pääasiallinen kanava henkilöbrändäykseen helppoutensa ja tehokkuutensa vuoksi. Tärkeää verkkobrändäyksessä oli opiskelijoiden mukaan sisällön laatu, aktiivisuus, muiden käyttäjien seuraaminen sekä oman profiilin visuaalisuus.
...
Personal branding, self-branding, and self-promotion have been privileges of celebrities from different fields. Social media has, however, made the processes and techniques of personal branding accessible for a lot broader audience. Indeed, it has been argued that social media channels are nowadays the main arenas for personal branding. Digital communication and social media have created a new form of communication, mass self-communication. Therefore, it seems that social media has simultaneously been the catalyst and enabler for a phenomenon called personal branding. There are also two new generations that have grown up during the information technology revolution and their ways to use technology are drastically different from their parents. These adolescents and young adults feel at home online and spend a lot of time with online activities on a daily basis. Thus, the generations are partly constructing their selves online, some forming online identities.
This research aims to clarify the motives driving communication students to brand themselves. Also, they ways in which social media is used in personal branding efforts will be explicated. In addition, the study attempts to form an overview about the attitudes communication students have towards personal branding. The respondent group consists of the communication students from the University of Jyväskylä. Data was gathered with an online survey (N=61).
The results indicated that the communication students found personal branding important. Yet, only one third of the students had a personal brand. Seemed, that if students had not branded themselves intentionally, they had difficulties in recognizing their personal brand. Also, it was noted that female and male students differ in the attitudes towards personal branding, and more likely had a male student a personal brand than a female student. The biggest motivator for personal branding was work and succeeding in the working world. Moreover, the students wanted to stand out and gain recognition as professionals. Indeed, the students linked personal branding quite strongly to work and professionalism. Social media was the main channel due to its ease and efficiency. According to the students, important in online personal branding was the quality of the content, activity, following other users, and the visuality of one’s profile.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
Niiva, Minni (2023)Pitkän aikavälin muutosvoimista erityisesti digitalisaatio ja globalisaatio – sekä repivämmät toimintaympäristön muutokset kuten globaali pandemia ovat vaikuttaneet musiikin toimialaan ja sen tulonmuodostukseen merkittävästi. ... -
Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
Khanoukaeva, Irina (2024)Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään naisurheilijoiden näkemyksiin ja kokemuksiin urheilijabrändäyksestä. Tutkimus syventyy tarkastelemaan naisurheilijoiden henkilöbrändäys-työtä, sen merkityksiä ja haasteita. ... -
Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
Ruoppila, Venla (2020)Sosiaalinen media on tehnyt itsensä brändäyksestä mahdollista myös muille kuin julkisuuden henkilöille. Media-alan muutokset ja epävarma työtilanne ovat saaneet monet toimittajatkin pohtimaan, olisiko vahvasta henkilöbrändistä ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
A netnographic study of how professionals perceive personal branding in LinkedIn
Gratschew, Maarit (2016)Määräaikaiset, lyhyet työsuhteet ja työttömyys leimaavat tänä päivänä monia ammattialoja ja kilpailu avoimista työpaikoista voi olla erittäin kovaa. Lukemattomat eri alojen ammattilaiset kilpailevat usein samoista rajallisista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.