University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Communication students' motives for and attitudes towards personal branding

Thumbnail
View/Open
967.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Joensivu, Suvi
Date
2015
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Henkilöbrändäys ja profiloituminen ovat olleet pitkään eri alojen kuuluisuuksien etuoikeus. Sosiaalinen media on kuitenkin mahdollistanut henkilöbrändäyksen hyvin laajalle yleisölle. Onkin arvioitu, että sosiaalisen median kanavat ovat nykyisin pääasiallisia areenoita henkilöbrändäykselle. Lisäksi digitaalinen viestintä ja sosiaalinen media ovat luoneet uuden viestinnän muodon: yksilöiden joukkoviestinnän. Näin ollen näyttää siltä, että sosiaalinen media on ollut sekä henkilöbrändäys-ilmiön aiheuttaja että mahdollistaja. Informaatioteknologian vallankumouksen aikana on kasvanut myös kaksi uutta sukupolvea, joiden tavat käyttää teknologiaa eroavat merkittävästi heidän vanhemmistaan. Nämä nuoret ja nuoret aikuiset ovat kuin kotonaan online-ympäristöissä ja viettävät siellä paljon aikaa päivittäin. Näin ollen, osa näistä nuorista ja nuorista aikuisista on muodostanut itseyttään verkkoympäristöissä ja luoneet itselleen verkkoidentiteetin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä motiiveista viestinnän opiskelijat brändäävät itseään sekä miten he käyttävät siinä sosiaalista mediaa. Lisäksi tarkoituksena on muodostaa kokonaiskäsitys siitä, miten viestinnän opiskelijat suhtautuvat henkilöbrändäykseen yleisesti. Vastaajaryhmä koostuu Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen opiskelijoista. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä (N=61). Tulokset osoittivat, että viestinnän opiskelijat kokivat henkilöbrändäyksen jokseenkin tärkeäksi. Kuitenkin vain kolmasosalla opiskelijoista oli henkilöbrändi. Jos opiskelija ei ollut brändännyt itseään tietoisesti, hänellä näytti olevan hankaluuksia oman brändinsä tiedostamisessa. Mies- ja naisopiskelijoiden suhtautumisessa henkilöbrändäyksesn huomattiin eroavaisuuksia. Lisäksi oli todennäköisempää, että miesopiskelijalla oli henkilöbrändi. Suurin motiivi henkilöbrändäykseen oli työelämä ja menestyminen työmaailmassa. Lisäksi, opiskelijat halusivat tulla huomatuiksi ja saada tunnustusta asiantuntijoina. Opiskelijat liittivätkin henkilöbrändäyksen vahvasti työelämään ja ammattilaisuuten ja asiantuntijuuteen. Sosiaalinen media oli pääasiallinen kanava henkilöbrändäykseen helppoutensa ja tehokkuutensa vuoksi. Tärkeää verkkobrändäyksessä oli opiskelijoiden mukaan sisällön laatu, aktiivisuus, muiden käyttäjien seuraaminen sekä oman profiilin visuaalisuus. ...
 
Personal branding, self-branding, and self-promotion have been privileges of celebrities from different fields. Social media has, however, made the processes and techniques of personal branding accessible for a lot broader audience. Indeed, it has been argued that social media channels are nowadays the main arenas for personal branding. Digital communication and social media have created a new form of communication, mass self-communication. Therefore, it seems that social media has simultaneously been the catalyst and enabler for a phenomenon called personal branding. There are also two new generations that have grown up during the information technology revolution and their ways to use technology are drastically different from their parents. These adolescents and young adults feel at home online and spend a lot of time with online activities on a daily basis. Thus, the generations are partly constructing their selves online, some forming online identities. This research aims to clarify the motives driving communication students to brand themselves. Also, they ways in which social media is used in personal branding efforts will be explicated. In addition, the study attempts to form an overview about the attitudes communication students have towards personal branding. The respondent group consists of the communication students from the University of Jyväskylä. Data was gathered with an online survey (N=61). The results indicated that the communication students found personal branding important. Yet, only one third of the students had a personal brand. Seemed, that if students had not branded themselves intentionally, they had difficulties in recognizing their personal brand. Also, it was noted that female and male students differ in the attitudes towards personal branding, and more likely had a male student a personal brand than a female student. The biggest motivator for personal branding was work and succeeding in the working world. Moreover, the students wanted to stand out and gain recognition as professionals. Indeed, the students linked personal branding quite strongly to work and professionalism. Social media was the main channel due to its ease and efficiency. According to the students, important in online personal branding was the quality of the content, activity, following other users, and the visuality of one’s profile. ...
 
Keywords
Personal branding Self-branding Professional branding Mass self-communication Online identity Henkilöbrändi Henkilöbrändäys Asiantuntijabrändi Verkkoidentiteetti brändäys brändit henkilöt asiantuntijat identiteetti sosiaalinen media Internet joukkoviestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510293534

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digitization of the communication and its implications for marketing 

    Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
  • A netnographic study of how professionals perceive personal branding in LinkedIn 

    Gratschew, Maarit (2016)
    Määräaikaiset, lyhyet työsuhteet ja työttömyys leimaavat tänä päivänä monia ammattialoja ja kilpailu avoimista työpaikoista voi olla erittäin kovaa. Lukemattomat eri alojen ammattilaiset kilpailevat usein samoista rajallisista ...
  • Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa 

    Pasanen, Janika (2020)
    Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ...
  • Attitudes toward in-game advertisements : comparisons between brand placements, skippable advertisements and non-skippable advertisements 

    Lehkonen, Mikko (2021)
    Videopeliteollisuus on ohittanut elokuvateollisuuden lipputulojen suhteen. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tätä suurta teollisuudenalaa ei olla otettu täysin käyttöön tuotemerkkien mainonnassa videopelien pelaajille. Pelien ...
  • In the middle of nowhere : communicating identity on a municipality website 

    Kylliäinen, Jenni (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia, minkälainen brändi-identiteetti Sallan kunnan nettisivujen etusivulta välittyy ja millä tavoin. Tutkimuksessa käytettiin multimodaalista, kriittistä diskurssianalyysiä, joka pohjautui ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre